Rok temu na scenie pojawi się Koenigsegg Jesko i od razu było wiadomo, ze powstanie wersją która będzie miała pojechać ponad 300 mil/h a może nawet 500 km/h. Premiera Jesko miała miejsce na targach w Genewie, tak samo miało być i teraz, niestety Genewę odwołano, ale Pan Koenigsegg nie dał za wygraną i został na niej sam z najlepszymi autami jakie tam się pojawiły. A miał je dwa: Gemera i Jesko Absolut, który ma być najszybszym z Koenigseggów. O Koenigseggu Gemera przeczytasz tu.
Każdy element powierzchni w Jesko Absolut został specjalnie skonstruowany, aby zmniejszyć opór lub turbulencje wokół samochodu, jednocześnie zwiększając stabilność przy dużych prędkościach. Klienci mogą wybierać, wersję skoncentrowaną na torze Jesko oraz skoncentrowaną na maksymalną prędkość Jesko Absolut. Współczynnik oporu Jesko Absolut ma wynosi zaledwie 0,278 Cd. Niski opór w połączeniu z powierzchnią czołową 1,88 m2 oraz mocą 1600 KM sprawia, że Jesko Absolut ma osiągnąć wyższe, bardziej niezwykłe prędkości niż jakikolwiek inny Koenigsegg lub inny w pełni homologowany samochód przed nim. – Jak szybko? My liczymy na przekroczenie granicy 500 km/h. Prędkość maksymalna nie została określona, ale firma wspomina, że jest to najszybszy Koenigsegg do tej pory i pozostanie królem prędkości do końca.
Sercem i duszą Jesko Absolut jest silnik V8 z podwójnym turbo doładowaniem i 5-litrowym podwójnie doładowanym silnikiem V8 o mocy 1280 KM i momencie obrotowym o wartości 1000 niutonometrów, gdy pracuje na zwykłej benzynie. Po przełączeniu na E85 moc rośnie do 1600 KM i 1500 Nm. Silnik wyposażony jest w najlżejszy na świecie wał korbowy V8, który waży zaledwie 12,5 kg. Ten nowy płaski wał korbowy o 180 stopniach wytwarza większą moc przy większej wydajności, osiągając wyższy limit obrotów 8500 obr / min. Moc przekazywana jest na drogę za pośrednictwem dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która zmienia biegi praktycznie w zerowym czasie z dowolnego biegu na dowolny inny bieg – niezależnie od liczby pomijanych biegów.
Dziewięciobiegowa, wieloprzęgłowa skrzynia biegów jest w 100% zaprojektowana i wykonana przez markę Koenigsegg. Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) to najnowsza innowacja skrzyni biegów Koenigsegga obejmująca dziewięć biegów do przodu i kilka mokrych sprzęgieł wielotarczowych w kompaktowej, ultralekkiej obudowie. Jest w stanie zmieniać biegi między dowolnym biegiem przy prędkości bliskiej prędkości światła. Dzieje się tak dzięki jednoczesnemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł, które sprawiają, że jazda jest niesamowicie płynna. Równie rewolucyjny jest rozmiar i waga LST. Nowoczesne wysokowydajne DCT mogą łatwo ważyć ponad 120 kg, a dziewięciobiegowa przekładnia Koenigsegg LST waży zaledwie 90 kg, łącznie z płynami. Jest ona również o połowę mniejszy niż poprzednie skrzynie marki.
Marka wykorzystuje najdłuższe w branży wahacze przednie i tylne, bardziej podobne do wyścigów Formuły 1 niż typowy samochód drogowy. Powiększone łożyska kół w lekkiej obudowie zapewniają niezrównane połączenie reaktywności i stabilności. Jesko ma regulowane amortyzatory produkowane przez szwedzkich specjalistów w Öhlins, a następnie dostosowywane za pomocą aktywnej elektroniki sterującej w fabryce Koenigsegg. Amortyzatory są regulowane zarówno dla tłumienia uderzenia, jak i odbicia, a także dla współczynnika sprężystości i wysokości jazdy.
Jesko Absolut dostrojone ustawienie zawieszenia, specjalnie do ekstremalnie wysokich prędkości i mniejszego docisku. Zdejmowana jest przednia osłona powietrzna, a także przedni system triplex, ponieważ są one potrzebne w Absolut. Jak to zdejmiemy mamy możliwość zwiększenia przestrzeni bagażowej z przodu w Absolut, możemy tam też schować dach jak w poprzednich Koenigseggach, Jesko na tor nie ma takiej możliwości.
Charakterystyczny zawias drzwiowy synchro-helisy firmy Koenigsegg również został przeprojektowany. Teraz otwiera się nieco na zewnątrz i do góry w porównaniu do oryginału. Zapewnia to jeszcze więcej miejsca na wchodzenie i wychodzenie oraz zmniejsza ryzyko uszkodzenia o wysokie krawężniki. System Autoskin zawiera czujniki chroniące oba zautomatyzowane drzwi przed otwarciem w przypadku wykrycia przeszkody.
Mimo, że ma to być drogowy wariat, wnętrze jest komfortowe i luksusowe, znajdziemy tam skórę, alkantare, włókno węglowe, aluminium i szkło. Elektrycznie sterowane fotele Jesko mogą być wykończone skórą lub alcantarą, z niemal nieskończoną różnorodnością kolorów i kontrastów. Sportowe fotele kubełkowe są zbudowane wokół siedziska z włókna węglowego, dzięki czemu siedzisko jest niezwykle lekkie i wygodne. Elementy sterujące pozycją siedzenia i ogrzewaniem są dostępne za pomocą ekranu dotykowego SmartCenter. Kierowcy mogą znaleźć idealną pozycję za kierownicą, dopasowując pozycję siedzenia do w pełni regulowanej kolumny kierownicy i pedałów.
Jesko ma nowy, inspirowany wyścigami i bardzo kompaktowy ekran instrumentów SmartCluster. Ekran jest montowany bezpośrednio za kierownicą i obraca się wraz z kierownicą. Nowy 5-calowy SmartCluster jest niezwykle kompaktowy – mierzy zaledwie 108 mm x 64,8 mm – ale zawiera wszystkie informacje potrzebne sterownikowi w zgrabnym, logicznym układzie.
Cały samochód waży tylko 1320 kilogramów (na sucho) dzięki lekkiej konstrukcji z monocoque z włókna węglowego. Mimo że jest to w pełni wyczynowy hipersamochód, Koenigsegg twierdzi, że da się nim jeździć codziennie, dzięki zaawansowanemu zawieszaniu.
W porównaniu do „zwykłego” Jesko, szybsza wersja nie ma wielkiego skrzydła i dziury w masce.. Skrzydło jest usuwane w celu zmniejszenia siły docisku i siły oporu z 1400 kg do 150 kg. W miejsce tylnego skrzydła znajdują się dwie płetwy, które zostały zaprojektowane w celu zwiększenia stabilności Absolut przy dużych prędkościach. Na koniec kształt Jesko Absolut został ponownie oceniony przy minimalnym oporze. Oznaczało to wydłużenie samochodu, nadając mu bardziej łzowy kształt. Tylne przedłużenie Jesko Absolut sprawia, że jest on o 85 mm dłuższy niż skoncentrowany na torze Jesko.
DANE TECHNICZNE:
- Pojemność: 5,0l V8
- Moc na PB95: 1280 KM @ 7800 obr./min.
- Moc na E85: 1600 KM @ 7800 obr./min.
- Moment: 1500 NM @ 5100 obr./min.
- Prędkość maksymalna: >300 mil/h (482 km/h)
- 0-100 km/h: <2,5s.
- 0-200 km/h: <6,6s.
- 0-300 km/h: <14s.
- 0-400 km/h: <24s.
- Skrzynia: 9 biegowa automatyczna LST, siedmio-sprzęgłowa
- Napęd: 4×4
- Waga na sucho: 1320 kg
- Waga gotowego do jazdy: 1420 kg
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: Koenigsegg Automotive AB