911 Turbo zawsze było dla mnie ciekawym autem. Zawsze było to auto ciężkie do zaszufladkowania. Bo w końcu mamy 911, które ma osiągi super samochodu, ale bez całej krzykliwości i splendoru, charakterystycznego dla tego typu aut. Zawsze były to mega szybkie auta, a jednocześnie w gamie Porsche jest w końcu GT3 czy GT2 RS, które dostarczały bardziej hardcorowych doznań i są jednak częściej wybierane to tzw. „upalania”. Może jest to po prostu opcja dla ludzi, którzy chcą super auto, ale są zbyt przywiązani do ponadczasowej bryły 911? Długo można by się rozwodzić, a tymczasem Porsche zaprezentowało nową 911 Turbo S.
Zacznijmy od początku, wygląd. Osobiście uważam, że obecna generacja 911, o oznaczeniu 992 wygląda świetnie. Dlatego też nowe Turbo, jest dla mnie piękne. Agresywne zderzaki, wizualnie odchudziły trochę ciężki tył „zwykłego” 992. Do tego spojler i szersze nadkola, oraz nowe końcówki nowego układu wydechowego. Z przodu nie ma aż takiej rewolucji, ale to nie szkodzi, ważne, że auto wygląda pięknie. W nowym Porsche mamy też adaptacyjną aerodynamikę, która obejmuje teraz ruchome, sterowane klapy powietrza chłodzącego z przodu. Przeprojektowany, pneumatycznie rozkładany przedni spoiler i większe tylne skrzydło zapewniają o 15% większy docisk.
Z technicznego punktu widzenia, auto jest szersze względem poprzednika, z przodu o 42 mm, a z tyło o 20 mm. Na obu osiach znajdziemy ceramiczne hamulce, przy których znajdziemy nowe felgi o rozmiarach 255/35 R20 z przodu, i 315/30 R21 z tyłu. Po raz pierwszy w 911 mamy dwa różne rozmiary felg. Do tego za zawieszenie odpowiada Porsche Active Suspension Management (PASM), a samo auto jest niższe o 10 mm względem seryjnej 911. Napęd przenoszony jest oczywiście na obie osie, poprzez Porsche Doppelkupplung.
A silnik? Znajdziemy tu 3,8l typu bokser, z dwiema większymi o 5 mm turbosprężarkami VTG o zmiennej geometrii. Jest to zupełnie nowy silnik, który jest rozwinięciem 3,0l z podstawowej 911. Nowe Turbo S ma 70 KM więcej od poprzednika, silnik osiąga 650KM. Zwiększony został również moment obrotowy, w najnowszym modelu wynosi on 800Nm. Co to oznacza? Auto rozpędza się do 100km/h w 2,7 sekundy (0,2 sekundy szybciej od poprzednika), a 0-200 zajmie nam 8,9 sekund (o 1 sekundę lepiej od poprzednika). Prędkość maksymalna to 330 km/h.
- Pojemność: 3,8l bokser
- Moc: 650 KM
- Moment: 800 NM
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
- 0-100 km/h: 2,7 s.
- 0-200 km/h: 8,9 s.
- Skrzynia: 8 biegowa automatyczna PDK
Wnętrze, jak to w Porsche jest najwyższej jakości. Lista standardowego wyposażenia obejmuje pełne wykończenie skórą i elementy ozdobne z włókna węglowego w połączeniu z akcentami w tonacji Light Silver. Sportowe fotele z 18-kierunkową regulacją elektryczną mają przeszycia nawiązujące do pierwszej generacji 911 Turbo (typ 930). Środkowy ekran PCM ma teraz przekątną 10,9 cala. Na pokładzie seryjnie jest też sportowa kierownica GT, pakiet Sport Chrono z nowo zintegrowaną aplikacją Porsche Track Precision oraz nagłośnienie przestrzenne BOSE.
Tak jak mówiłem na początku, mamy tutaj prawdziwy super samochodów w skórze 911, dodatkowo, jeżeli ktoś woli może nabyć wersję Cabrio. Modele 911 Turbo S Coupé można już zamawiać, wersja Coupé będzie dostępna w cenie 1 077 000 zł. 911 Turbo S Cabriolet kosztuje 1 143 000 zł.
Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia: Porsche AG
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S
- Porsche 911 Turbo S