Ferrari po ostatniej niezapowiedzianej premierze Pisty Spider, wyskakuje teraz z czymś nowym, jeszcze bardziej ekscytującym, próbują ty samym wskrzesić ikony lat 50-tych. Ku uciesze wielu powstanie specjalna limitowana seria samochodów z nowego segmentu Ferrari, nazwanego „Icona”, która ma łączyć historyczne piękno samochodu wyścigowego z najnowszą technologią dostępną w dzisiejszych czasach.
Monza SP1 i SP2 nawiązują do modeli 166MM oraz do 750 Monza i 860 Monza. Były one zaprojektowane tylko po to, aby wygrywać, będąc jednocześnie jednymi z tych, które zbudowały legendę Ferrari, a ich bezkompromisowe konstrukcje zapewniły marce w tamtych latach wiele zwycięstw w tamtych latach. Pierwszym modelem nazwanym Monza była 750-tka, która swoją nazwę zawdzięcza zwycięstwu w wyścigu na torze Monza, i to już podczas pierwszych zawodów.
Główną różnicą miedzy oboma modelami jest ilość miejsc, SP1 jest jednomiejscowy, a SP2 dwu. Po za zmianami wynikającymi z dołożenia drugiego siedzenia, oba modele są identyczne. Jak przystało na dzisiejsze standardy, są wykonane z karbonu. Cechą wyjątkową jest to, że nie posiadają zderzaków, a ich konstrukcja oparta jest na maksymalnie opływowej monolitycznej formie. Kolejnym wyjątkowym elementem są małe drzwi, które umiejscowione są tylko w górnej części nadwozia i unoszą się do góry. Oczywiście nie znajdziemy bagażnika, który mógłby psuć czystość formy, a maska unosi się, jako całość przedniej części nadwozia.
Tak jak i nadwozie, tak i wnętrze zostało wykonane w większości z karbonu. Dzięki odchudzeniu oba model Monza SP1 może poszczycić się wyjątkowym stosunkiem masy do mocy, najlepszym wśród tego typu konstrukcji (1,65 KM/kg). Dwumiejscowa wersja jest cięższa o 20kg. Silnik, jaki znalazł się pod nadwoziem to 6,5 litrowa wolnossąca jednostka V12, znana z modelu Superfast, tutaj jeszcze delikatnie wzmocniona. Napęd oczywiście, jak to miało miejsce w pierwowzorach przenoszony jest tylko na tylną oś.
DANE TECHNICZNE:
- Rodzaj: benzyna wolnossąca
- Pojemność: 6496 cm3 V12
- Moc: 810 KM @ 8500 obr./min.
- Moment: 719 NM @ 7000 obr./min.
- Prędkość maksymalna: >300 km/h
- 0-100 km/h: 2,9 s.
- 0-200 km/h: 7,9 s.
- 100-0 km/h: <32 m.
- Skrzynia: F1 dwu-sprzęgłowa 7 biegowa
- Napęd: RWD
- Waga: 1500 kg (SP1), 1520 (SP2)
Efektem prac inżynierów Ferrari jest stworzenie samochodów dających odczucia prędkości rodem z Formuły 1. Chyba ciężko byłoby znaleźć samochód dający większą wolność niż Monza SP1. Niestety ten model jak i SP2 będzie mocno limitowany i trafi tylko w ręce najlepszych klientów – kolekcjonerów.
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: materiały prasowe Ferrari
Zapraszamy do dyskusji na Turbo Rebels lub do pozostawienia komentarza na dole