Premiery nowych Ferrari zawsze wzbudzają emocje, nawet, jeśli są to tylko odmiany dobrze znanych modeli. Tym razem marka pokazała Ferrari 488 Pista Spider, czyli otwartą odmianę odchudzonego 488 GTB pokazanego w marcu tego roku podczas targów w Genewie. Wersja otwarta zadebiutowała w trakcie konkursu elegancji Pebble Beach w Kalifornii. Model 488 Pista Spider jest 50-tym otwartym Ferrari w historii, został zaprezentowany w Stanach Zjednoczonych, dlatego, że stamtąd od zawsze pochodzili najlepsi klienci sportowych kabrioletów. Podczas projektowania wersji Spider, firmie zależało, aby zachować tego samego ducha aut z uwzględnieniem większej możliwości kontaktu z otoczeniem. Pista z założenia miała być najbardziej ekstremalną odmianą 488, stąd nazwa, po włosku oznaczająca tor wyścigowy.
Z zewnątrz
Z zewnątrz w stosunku do wersji coupe zmieniła się głównie tylna część pojazdu, w wersji Spider zamiast tylnych szyb i widoku silnika znajdziemy podnoszoną klapę, pod którą mieści się dach. Dach, który znajdziemy w wersji otwartej nazwany jest RHT (Retractable Hard Top), jego system otwierania jest opatentowany przez Ferrari i pozwala w zaledwie 14 sekund przekształcić auto z nadwozia coupe w efektywnego spidera.
W projekcie obu „Pist” wykorzystano znany już system S-Duct, wywodzący się wprost z F1 oraz dyfuzory i elementy aktywnie wpływające na aerodynamikę auta. Pozwoliło to podnieść wartość docisku aerodynamicznego o 20% w porównaniu z 488 GTB Spider. Sportowy charakter podkreśla malowanie karoserii w pasy, specjalnie przygotowanie dla Pisty.
Performance
W stosunku do zwykłej wersji silnik V8, został poddany kilku modyfikacjom, czego efektem jest wzrost mocy o 50 KM, a sama jego waga zmalała o 18 kg. Zmianom uległ też układ wydechowy, którego dźwięk jest teraz ostrzejszy. Warto nadmienić, że ten silnik konsekwentnie od trzech lat zdobywa tytuł najlepszego silnika świata.
Samochód w stosunku do modelu zamkniętego ma takie samo przyśpieszenie do 100km/h, ale już do 200 km/h jest o 0,4 sekundy wolniejszy. Prędkość maksymalna została na podobnym poziomie (340km/h), jednak jak podaje producent coupe może jechać szybciej, lecz nie zostało podane o ile.
Parametry techniczne
- Rodzaj: benzynowy, V8 90° twin-turbo
- Pojemność: 3902 cm3
- Moc: 720 KM @ 8000 obr./min.
- Moment: 770 Nm @ 3000 obr./min.
- Prędkość maksymalna:340 km/h
- 0-100 km/h:2,85 s.
- 0-200 km/h: 8 s.
- Skrzynia: 7-biegowa F1 z podwójnym sprzęgłem
- Waga: 1380 kg z uwzględnieniem pakietów obniżających wagę.
Kuracja odchudzająca
Główną różnicą w stosunku do zwykłych 488 jest waga. Spider został odchudzony w stosunku do pierwotnej wersji o 40kg, jednak w stosunku do 488 Pista Coupe jest cięższy o 100kg, głównym winowajcą jest twardy składany dach. Redukcję kilogramów w stosunku do zwykłej 488 uzyskano przez zamontowanie elementów karoserii z włókna węglowego, w tym maski, przedniego zderzaka, tylnego zderzaka z dyfuzorem oraz skrzydła aerodynamicznego. Teraz samochód może się poszczycić stosunkiem masy do mocy wynoszący tylko 1,92 kg/KM. Nawet felgi można zamówić jeszcze lżejsze o 20% od oryginalnych, które i tak są lekkie (zamiana kutych aluminiowych na wykonane z włókna węglowego).
Wnętrze
We wnętrzu króluje głównie włókno węglowe i alcantara. Sam styl jest bardzo uproszczony, tak, aby nie odwracał uwagi kierowcy siedzącego na mocno dopasowanych kubełkowych fotelach. Brak tu upiększających dodatków, zbędnych ekranów, chromowanych pokręteł czy niepotrzebnego oświetlenia. Wykładzina została zastąpiona aluminiowymi podkładkami, a klamki skórzanymi paskami.
Elektroniczne dodatki
Ferrari Pista to projekt skonstruowany tak, aby auto mógł okiełznać nawet nowicjusz, mimo skupienia się na efektywności i sprawności oraz na czystym sporcie. Zapewnić to mają zainstalowane wewnątrz Ferrari liczne systemy wspomagania kierowcy. Zostały one zintegrowane i nazwane „Side-Slip Angle Control System”. Ten prezentowany przy okazji 488 Pista to już 6 wersja systemu, w skład, którego włączono: E-Diff3, F1-Trac, układ zmiennej charakterystyki zawieszenia (SCM) oraz: ”Ferrari Dynamic Enhancer” (FDE) – system płynnej zmiany ciśnienia w układzie hamulcowym.
Tekst: Adam Szprot
Zdjęcia: materiały prasowej Ferrari