Nadarzyła się niebywała okazja dla kolekcjonerów samochodów. W dalekiej Hiszpanii, w mieście Marbella, największy na świecie dealer dóbr luksusowych – Magna Supercars, wystawiła na sprzedaż Sbarro Espace GT1. Cena jaka widnieje przy ogłoszeniu pięknie się prezentuje.
Czym jest Sbarro?
Marka wywodzi się ze Szwajcarii. Stworzona została w 1971 roku przez Franco Sbarro – wizjonera i motoryzacyjnego ekscentryka. Marka Sbarro, w świecie motoryzacyjnym, znana jest z dwóch powodów. Po pierwsze, na początku swojej historii, niewielka manufaktura zajmowała się budową replik, takich jak: BMW 328 z 1936 roku, słynnego Mercedesa-Benz’a 540K z 1935 roku, czy rozpoznawalnego na całym świece Forda GT40.
Sbarro to również produkcja własnych samochodów, zwykle produkowanych w bardzo limitowanych seriach. W latach osiemdziesiątych powstały modele Super Twelve i Super Eight. Pierwszy z nich zbudował w 1982 roku. Kanciaste nadwozie ówczesnego hatchback-a, z szerokimi nadkolami skrywało monstrualny silnik V12, który wykonano przez połączenie dwóch 6-cylindrowych silników 1300 cm3 od Kawasaki, każdy o mocy 120 KM. Drugi powstał dwa lata później, z tą różnicą, że irracjonalne V12 zastąpiono silnikiem V8, prosto z Ferrari 308.
Drugim powodem, z którego marka Sbarro jest znana to szkoła, przygotowująca projektantów w zakresie wzornictwa i mechaniki samochodowej.
Sbarro Espace GT1 – dlaczego taki unikalny?
Jak większość projektów, które narodziły się w studiach Sbarro jak i ten powstał w wyjątkowych okolicznościach. Model zaprojektowano w 1999 roku, i był hołdem złożonym Mercedesowi CLK GTR. Na cześć królowej wyścigów wytrzymałościowych tamtych czasów, projekt otrzymał nazwę GT1. Karoseria dwumiejscowego coupe, wykonana z włókien szklanych, oparta została na przestrzennej ramie zespawanej ze stalowych rur.
Ciekawostką są rozwiązania zastosowane wewnątrz bolidu. Otóż projektanci zrezygnowali z foteli, jako oddzielnego elementu. Tu tapicerka, zapewniająca komfort kierowcy i pasażera, montowana jest bezpośrednio do elementów karoserii. Takie rozwiązanie pociągnęło za sobą ciekawe rozwiązania konstrukcyjne. Wśród nich jest choćby regulowana kierownica – to akurat nie nowość, ale również regulowane położenie pedałów, skoro kierowca przysunąć sam się nie jest w stanie.
Zawieszenie GT1 to konstrukcja własna szwajcarskich inżynierów, zaprojektowana w systemie multi-link. Silnik pochodzi z Mercedesa. Mocarne V8 o pojemności 7,4 l. i mocy 430 KM połączono z mechaniczną, pięciobiegową skrzynią produkcji ZF. Ze względu na niską masę własną samochodu, bo wynoszącą 1350 kg, auto przyspiesza do setki w 4,9 s., a prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.
Dane techniczne
- Rodzaj: benzynowy, V8
- Pojemność: 7,4 l.
- Moc: 430 KM
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
- 0-100 km/h: 4,9 s.
- Skrzynia: 5-cio biegowa, manualna, ZF
- Napęd: RWD
- Waga: 1350 kg
- Przebieg: 1410 km
Podsumowanie
Ekstrawaganckie samochody mogą powstać tylko w głowach ekscentrycznych projektantów. Przykładem jest tu GT1. Wyjątkowość i elitarność dziś opisywanego modelu, nie budzi wątpliwości. Przyszły właściciel będzie musiał sobie poradzić ze spojrzeniami innych. Stawiam dolary przeciw orzechom, że poziomem ekscentryzmu będzie musiał dorównać twórcy marki, Francowi Sbarro.
To nie pierwszy raz, kiedy mówi się o GT1 w kontekście rynku wtórnego. W 2010 roku sprzedający żądał ponad milion euro za to niepowtarzalne i rzadkie coupe. Tym razem, cenę wywoławczą zbudowano z sześciu dziewiątek. Ogłoszenie upublicznione jest również przez James Edition, jednego z największych dealerów dóbr luksusowych. Dom aukcyjny z Holandii jest przekonany, że sprzedaż zamknie się kwotą z siedmioma cyframi.
Autor: Bartłomiej Matysiak
Zdjęcia: Sbarro, Magna Supercars, James Edition