SSC Tuatara zapowiadana była od dawna, miał to być kolejny sukces firmy Shelby Super Cars, niestety premiera była cięgle przekładana i trwało to prawie 10 lat. Jednak w zeszłym roku SSC pokazał pierwszy samochód, który już był praktycznie gotowy. Teraz, podczas Philadelphia Auto Show, SSC zaprezentowało pierwszy ze 100 hipersamochodów produkcyjnych Tuatara.
Choć pojawienie się Tuatara zajęło trochę czasu, od dawna wiadomo, jakie będzie miała parametry, a są one imponujące. Zasilanie Tuatara to podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 5,9 litra. Produkuje 1750 koni mechanicznych na E85 i 1350 KM na PB 95. Na koła przekazuje moc przez zrobotyzowaną siedmiobiegową przekładnię CIMA, zdolną do zmiany biegów w czasie krótszym niż 100 milisekund. Przy suchej masie 1247 kilogramów (zasługa włókna węglowego, z którego w głównej mierze jest zbudowane auto) i współczynniku oporu wynoszącym 0,279, szykuje nam się naprawdę szybkie auto.
SSC Tuatara został zbudowany po to, aby bić rekordy. Poprzednik SSC Ultimate Aero, miał rekord najszybszego samochodu świata, do momentu, gdy Bugatti Veyron Super Sport zdetronizował go. Powinien móc pojechać szybciej niż 300 mil/h (483 km/h), lecz teraz, aby walczyć o miano najszybszego trzeba przebić 500 km/h.
Dane techniczne:
- Rodzaj: benzynowy twin-turbo V8
- Pojemność: 5,9 l.
- Moc E85: 1774 KM @ 8800 obr./min.
- Moc PB 95: 1368 KM @ 8800 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 482 km/h*
- Skrzynia: 7 biegowa manualna sterowana komputerowo
- Napęd: RWD
- Waga: 1247 kg (na sucho)
* – przewidywana
Każdy szczegół czystego i celowego wnętrza został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować zdolność skupienia się na zadaniu, na nowo definiując wszystkie paradygmaty prędkości, bez rozpraszania uwagi. Mimo tego wnętrze jest dość luksusowe i znajdują się tam przydatne do życia udogodnienia: głośniki premium, dotykowy system informacyjno-rozrywkowy, klimatyzacja, elektryczne szyby i odchylana teleskopowo kierownica. Ekran dotykowy umożliwia również dostęp do trybów jazdy, diagnostyki pojazdu, rozrywki i innych. Łopatki chowają się za kierownicą ze wskaźnikiem zmiany biegów. We wnętrzu jest na tyle miejsca, że większość osób zmieści się nawet w kasku. Natomiast do wnętrza dostaniemy się przez podnoszone do góry, w pełni zautomatyzowane drzwi obsługiwane za pomocą hydrauliki.’
Zintegrowane z Tuatara są zaawansowane zautomatyzowane systemy, które dają kierowcy możliwość całkowitej zmiany zawieszenia, wysokości jazdy, prowadzenia, przyspieszenia, zmiany biegów i ogólnej właściwości jezdnych. Tryb Sport, czyli domyślna konfiguracja, ustawia samochód na 4,0 “przód i 4,5” wysokość jazdy z tyłu, a także konfigurację skrzyni biegów, która umożliwia płynną zmianę biegów w celu ułatwienia obsługi i warunków na ulicach miasta. Tryb torowy obniża wysokość jazdy do 2,74 “z przodu i 3,25” z tyłu, dostosowuje geometrię zawieszenia w celu zapewnienia ekstremalnych dohamowań, znacznie zwiększonej reakcji na zmianę biegów oraz dynamicznie aktywując działanie tylnego skrzydła, dostosowując nachylenie i wysokość w zależności od prędkości do zamierzonego przepływ powietrza i siły docisku. Podczas hamowania aktywne tylne skrzydło odpowiednio się odchyla, hamując przepływ powietrza i zapewniając doskonałe możliwości hamowania. Tryb lift mode zapewnia wygodę w sytuacjach, w których trzeba przejechać wyższe przeszkody, wtedy przednie zawieszenie jest podnoszone o dodatkowe 40 mm.
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: SSC North America
Zapraszamy do dyskusji na Turbo Rebels lub do pozostawienia komentarza na dole