W 2012 roku McLaren zadebiutował hipersamochodem P1. Pierwszy hybrydowy produkt marki oferował łączną moc 903 KM i rozpędzał się do 100 km/h poniżej 2,8 sekundy, a sam silnik elektryczny miał zasięg około 30 km. Był to oczywiście rzadki i bardzo drogi samochód kosztujący ponad 4 mln złotych. 17 lutego miała miejsce premiera pierwszego hybrydowego samochodu marki produkowanego seryjnie, który jest prawie tak samo szybki jak pierwowzór.
McLaren Artura to pierwsza seryjnie produkowana hybryda marki. Jest wyposażony w silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 3,0 litra, który sam wytwarza 585 KM i 585 Nm. Silnik elektryczny umieszczony w obudowie przekładni zapewnia dodatkowe 95 KM i 225 Nm, co daje łączną moc 680 KM i 720 Nm. Ta moc rozpędza Artura do 100 km/h na godzinę w zaledwie 3,0 sekundy – tylko 0,2 sekundy wolniej niż P1 i pozwala mu pędzić 330 km/h. Układ napędowy współpracuje wyłącznie z nową ośmiobiegową dwu-sprzęgłową skrzynią biegów, która co ciekawe nie posiada biegu wstecznego, za wsteczny odpowiada silnik elektryczny.
Silnik elektryczny wykorzystuje pakiet akumulatorów składający się z pięciu modułów litowo-jonowych o łącznej pojemności 7,4 kilowatogodzin. Podobnie jak P1, Artura ma zasięg elektryczny 30 km. Jest to hybryda typu plug-in, korzystająca ze standardowej ładowarki EVSE, właściciele mogą naładować swoje samochody od zera do 80% w zaledwie dwie i pół godziny.
Artura jest pierwszym pojazdem w gamie, w którym zastosowano nową lekką architekturę McLaren Carbon (lub MCLA). Inżynierowie zaprojektowali tę platformę specjalnie, aby pomieścić hybrydowe układy napędowe, takie jak ten, z superformowanym aluminium i włóknem węglowym, co pozwala uzyskać zgrabne proporcje przy zachowaniu minimalnej wagi. McLaren Arthura waży 1498 kg (1395 kg na sucho). Elementy hybrydowe – takie jak silnik i akumulator – łącznie ważą tylko 130 kg. Akumulator waży 88 kg, a silnik elektryczny 15 kg. Tymczasem sam silnik spalinowy waży 160 kg – co oznacza, że jest aż o 50 kg lżejszy niż poprzedni V8.
DANE TECHNICZNE:
- Pojemność: 2993 ccm3 V6 M630
- Moc łączna: 680 KM
- Moment łączny: 720 Nm
- Moc silnika spalinowego: 585 @ 7500 obr. /min.
- Moment silnika spalinowego: 720 Nm @ 22500 – 7000 obr. /min.
- Moc silnika elektrycznego: 95 KM
- Moment silnika elektrycznego: 225 KM
- Prędkość maksymalna: 330 km/h (ograniczona elektronicznie)
- 0-100 km/h: 3,0 s
- 0-200 km/h: 8,3 s
- 0-300 km/h: 21,5 s
- 100-0 km/h: 31 m
- 200-0 km/h: 126 m
- ¼ mili: 10,7 s
- Skrzynia: 8 biegowa dwu-sprzęgłowa bez biegu wstecznego
- Napęd: RWD
- Waga: 1498 kg (DIN), 1395 (na sucho)
Auto zyskało też nową koncepcje tylnego zawieszenia, unowocześniony elektro-hydrauliczny układ kierowniczy i proaktywny system tłumienia drgań (Proactive Damping Control), który zwiększaa zwinność, stabilność i dynamikę samochodu. Artura wyjeżdża na opony nowej generacji Pirelli P ZERO™ CORSA, zapewniających przyczepność zbliżoną do osiągów gwarantowanych do tej pory przez torowe opony P ZERO™ Trofeo R.
Nowa architektura MCLA pozwala również firmie McLaren po raz pierwszy zintegrować szereg aktywnych funkcji bezpieczeństwa. Artura jest standardowo wyposażony w adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, asystent świateł drogowych i rozpoznawanie znaków drogowych, a wszystko to w połączeniu z bezprzewodowymi aktualizacjami.
Artura to pierwszy samochód w ofercie z nowym systemem multimedialnym McLaren (zwanym MIS II), wraz z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości, Apple CarPlay i Android Auto oraz nowym oprogramowaniem do telemetrii toru z funkcją Variable Drift Control (przeznaczony tylko do użytku na torze).
Spodobała ci się nowa propozycji McLarena? Trzeba przygotować, co najmniej 185 500 funtów. Co ciekawe McLaren Artura ma gwarancję na 5 lat lub 75 000 km, na baterie 6 lat lub 75 000 km a na nadwozie aż 10 lat bez limitu kilometrów. Prawda, że kuszący?
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: McLaren