Bugatti uwielbia specjalne wersje aut. Nie inaczej z Chiron Super Sport, którego produkcja będzie ograniczona do zaledwie dziewięciu egzemplarzy. Każdy z dziewięciu szczęściarzy będzie mógł sprawdzić swoje cohones przy 500 km/h.
Podczas gdy Super Sport 300+ znany z rekordowego przejazdu, na torze testowym Grupy Volkswagena Ehra-Lessien w Niemczech, nowy Super Sport ma inne charakter. Podobnie jak 300+ ma on przerobiony korpus rozciągnięty o 25 centymetrów w porównaniu ze standardowym Chironem, zapewniając optymalny przepływ powietrza przy dużych prędkościach. Pionowe podwójne wydechy zapewniają głębszą i bogatszą ścieżkę dźwiękową dzięki 8,0-litrowemu silnikowi z czterema turbosprężarkami, wytwarzającym ogromną moc 1600 KM (+100 KM) i moment obrotowy 1600 Nm.vW porównaniu z Super Sport 300+, nowa specjalna edycja Chiron ma przeprojektowane aluminiowe felgi z pięcioma szprychami Y i opcjonalnym diamentowym wykończeniem. Alternatywnie, klienci mogą zamówić magnezowe koła pierwotnie widziane w Pur Sport, aby jeszcze bardziej obniżyć wagę ponad 23-kilogramową dietę w porównaniu z normalnym Chironem.
Nowe koła są owinięte jedynymi oponami dostępnymi na rynku, które mogą wytrzymać prędkość do 500 km/h. To specjalnie zaprojektowana opona Michelin Pilot Sport Cup 2, która jest prześwietlana, aby upewnić się, że nie ma nawet najmniejszych nierówności. Opony mają wzmocnione pasy, które radzą sobie z ogromnymi siłami i zostały zweryfikowane na tym samym stanowisku testowym, które pierwotnie opracowano dla promu kosmicznego. Liczby dotyczące wydajności są po prostu niesamowite.
Nowy Chiron Super Sport przyspiesza do 200 km/h w 5,8 sekundy i 300 km/h w 12,1 sekundy. Od 0 do 400 km/h jest o siedem procent szybszy niż standardowy Chiron. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów została zmodyfikowana i teraz ma o 3,6% dłuższy siódmy bieg. Ciekawostką jest też to że SS zmienia bieg z szóstego na siódmy dopiero przy 403 km/h .Podobnie jak Super Sport 300+, najnowszy Chiron jest elektronicznie ograniczony do 440 km/h, przy czym Bugatti twierdzi, że auto jest nadal „komfortowe i bezpieczne w obsłudze”.
Dane techniczne:
- Pojemność: 7,993 cm3 W16
- Moc: 1600 KM
- Moment: 1600 NM
- Prędkość maksymalna: 440 km/h (ograniczona elektronicznie)
- 0-100 km/h: 2,5 s
- 0-200 km/h: 5,8 s
- 0-300 km/h: 12,1 s
- Skrzynia: 7 biegowa automatyczna dwu-sprzęgłowa
- Napęd: AWD
Reklamowany jest jako najlepszy Grand Tourer, oferując komfort i luksus nawet przy rekordowych prędkościach. Produkcja ma się wkrótce rozpocząć, a dostawy do klientów rozpoczną się na początku 2022 roku. Cena 3,2 miliona Euro. To trochę „okazja”, biorąc pod uwagę, że jednorazowy La Voiture Noire jest około trzy i pół raza droższy, a jednocześnie ma mniejszą moc.
Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia: Bugatti