Znany prototyp elektrycznego hiperauta Rimac C_Two otrzymał swoją oficjalną nazwę inspirowaną śródziemnomorską burzą.
Chorwacka marka hipersamochodów Rimac Automobili przedstawiła C_Two, jako koncepcję nieco ponad trzy lata temu, a teraz prezentuje ostateczną wersję swojego całkowicie elektrycznego hipersamochodu. Nazwany na cześć burzy na Morzu Śródziemnym – Nevera. W stosunku do prototypu został poddany wielu zmianom, w wyniku czego wydajność aerodynamiczna wzrosła o 34 procent w porównaniu.
Włączenie trybu „Niski opór” zmniejsza współczynnik oporu do 0,30, a zmiana z powrotem na „Wysoki docisk” zwiększa siłę docisku aż o 326 procent. Smuklejsze nadwozie zostało również precyzyjnie dostrojone, aby zapewnić lepszą wydajność chłodzenia układu napędowego i hamulców. Przy niskich prędkościach uzyskano 30-procentową poprawę i 7-procentową, gdy Nevera osiągnie wyższe prędkości.
Rywalizujący z Pininfariną Battista, drugi seryjny samochód Rimaca ma jedne z najbardziej niesamowitych specyfikacji technicznych, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Konfiguracja czterosilnikowa daje 1914 KM i 2360 Nm momentu obrotowego. Elektryczny, dwumiejscowy hipersamochód przyspiesza 100 km/h w 1,81 sekundy. To samo dotyczy sprintu 0-300 km/h, który trwa 9,22 sekundy. Nevera potrzebuje 8,25 sekundy na pokonanie ćwierć mili i rozpędza się do 412 km/h.
Będąc pojazdem elektrycznym, dla którego osiągi są ważniejsze niż cokolwiek innego, zasięg będzie problematyczny dla tych, którzy faktycznie będą używać hipersamochodu na codzień. Rimac zainstalował duży akumulator o pojemności 120 kWh, który wystarczy na docelowy zasięg 550 kilometrów. Gdy skończy Ci się energia, Nevera potrzebuje 22 minut na naładowanie od 0 do 80 procent, obsługując imponujące szybkie ładowanie 500 kW. Rimac opracował samodzielnie akumulator, jako integralną część hipersamochodu, dodając 37% sztywności strukturalnej do monocoque z włókna węglowego. Cały samochód waży 2150 kilogramów rozkładając masę 48/52 przód/tył.
Dane techniczne
- Rodzaj: elektryczny
- Moc: 1914 KM
- Moment: 2360 Nm
- Prędkość maksymalna: 412 km/h
- 0-100 km/h: 1,81 s.
- 0-300 km/h: 9,22 s.
- ¼ mili: 8,25 s.
- Waga: 2150 kg
- Skrzynie biegów: przód: dwie niezależne jednobiegowe, tył: dwie niezależne dwubiegowe.
- Rozkład mas (przód/tył): 48/52
Duża moc oraz masa wymaga odpowiedniego hamowania, co skłoniło Rimaca do zamontowania 390-milimetrowe węglowo-ceramicznymi tarcze hamulcowe Brembo wyposażone w sześciotłoczkowe zaciski. Uważa się, że Nevera zapewnia najwyższe wykorzystanie energii odzyskiwanej z hamowania ze wszystkich samochodów produkcyjnych poprzez rozpraszanie energii kinetycznej przez hamulce cierne, gdy temperatura akumulatora zbliża się do limitów termicznych. Jeśli hamulce cierne nagrzewają się, automatycznie uruchomi się hamowanie regeneracyjne.
Liczący zaledwie 150 sztuk Rimac Nevera kosztuje 2 milionów euro. Każdy z nich zostanie podpisany przez założyciela firmy CEO Mate Rimaca. Klienci będą mogli wybierać spośród wersji GT, Signature, Timeless oraz edycji Bespoke z większymi opcjami personalizacji. Rimac posuwa się nawet do stwierdzenia, że nie będzie dwóch identycznych samochodów.
Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia Rimac Automobili