Bugatti, marka instytucja, znana głównie z jednych z najdroższych i najszybszych aut na świecie. Zarezerwowana tylko dla nielicznych, kojarzona głównie z takimi miejscami jak Dubai, Monaco. Synonim prawdziwego bezkompromisowego luksusu, raczej nie przychodzi nam na myśl wycieczka takim Chironem na tor. A mimo to Bugatti zaprezentowało Chirona Pur Sport, zbudowanego z myślą o bardziej wyczynowej jeździe.
Moc w Pur Sport pozostaje niezmieniona, nadal pod maską mamy 1500KM, generowane przez ogromny 8 litrowy motor quad-turbo W16. Jednakże w Pur Sport, kręci się ona do 6900 rpm, czyli o 200 więcej niż w standardowym Chironie. Do tego doszły zmiany w skrzyni biegów. Inżynierowie Bugatti przeprojektowali 80% skrzyni. Skrócili oni wszystkie 7 przełożeń o 15%, co znacznie poprawiło dynamikę, jadąc na 6 biegu przyśpieszenie z 60 km/h do 120 km/h zajmie nam o dwie sekundy szybciej niż w bazowym modelu. Prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, i jest ograniczona elektronicznie. Do trybów jazdy, został dodany tryb „Sport +” który opóźnia działanie kontroli trakcji.
Dane techniczne
- Pojemność: 7,993 cm3 W16
- Moc: 1500 KM @ 6900 obrotów
- Moment: 1600 NM @ 2000-6000 obrotów
- Prędkość maksymalna: 350 km/h
- 0-100 km/h: 2,5s.
- 0-200 km/h: <6,5s.
- 0-300 km/h: <13,6s.
- Skrzynia: 7 biegowa automatyczna dwu-sprzęgłowa
- Napęd: 4×4
- Waga: 1945 kg
Zmianom uległo również zawieszenie. Przednie sprężyny są o 65% twardsze, a tylne o 33%. Do tego specjalne koła, wykonane z magnezu, każde o 4 kg lżejsze, niż w Chironie. Do tego wyposażone zostały w karbonowe „skrzydełka”, które wspierają aerodynamikę, oraz chłodzenie hamulców. Dzięki niższej masie, zmniejszyli tym samym masę nieresorowaną. Dodatkowo wyposażone są w zaprojektowane specjalnie dla Bugatti opony Michelin Pilot Sport Cup 2R.
Pur Sport, został wyposażony z tyłu w spojler o szerokości 1,9 m., który dba o solidny docisk tylnej osi. Z tyłu najdziemy również nowy wydech, wydrukowany w technologii 3D z tytanu, oraz większy tylny dyfuzor. Z przodu został, nieco zmodyfikowany grill i wloty powietrza, poprawiające aerodynamikę. W środku natomiast specjalny, wariant kolorystyczny zarezerwowany dla Pur Sport i dużo alcantary.
Pur Sport, jest lżejszy od Chirona o 50 kg. Wszystkie zmiany starają się udowodnić że auto jest przeznaczone do sportowej, dynamicznej jazdy, ale czy na pewno? Ilość egzemplarzy jakie powstaną, będzie limitowana do 60. To plus cena, oraz fakt jakie ceny osiągają limitowane modele Bugatti, sprawi jednak że nie będzie nam dane zobaczyć go na torze.
Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia: Bugatti Automobiles S.A.S.