W Polsce nie ma osoby, która nie znałaby kultowej Warszawy, dawniej królowej polskich dróg. To było dopiero auto i nie jeden spędził wiele godzin marząc o tym jakby to było, gdyby powstała współczesna wersja tego modelu. Na szczęście nie wszyscy tylko myśleli, ale niektórzy wzięli się do roboty i stworzyli swoją interpretację. Tak oto ku zaskoczeniu wielu na Forum Ekonomicznym w Krynicy firma KHM Motor Poland zaprezentowała – prototyp Warszawy M20 GT – nowego polskiego “garbatego”.
Pierwsza Warszawa M20 zjechała z taśm produkcyjnych w 1951 roku, powstała na bazie radzieckiego samochodu GAZ M20 Pobieda. Co ważne, był to pierwszy produkowany seryjnie samochód w powojennej Polsce. GAZ M20 Pobieda powstał na licencji Forda i tu historia się trochę zapętla, ale o tym później. Warszawa została ostatecznie wytworzona w 254 tysiącach sztuk, a jej produkcja trwała do 1973 roku. Były plany na następcę, lecz nowocześniejszy Fiat 125p zajął jej miejsce.
Do dziś powstało kilka projektów wskrzeszenia Warszawy, lecz żaden nie zaszedł tak daleko jak ten. Wracając do Forda, nowa Warszawa M20 GT powstała na bazie ich dobrze znanego modelu – Mustanga. Samochód został zbudowany, jak twierdzi firma, z pasji do motoryzacji. I z tej pasji wywodzi się cel, czyli produkcja samochodów nawiązujących do polskich perełek motoryzacyjnych sprzed lat. Po Warszawie, planują też wskrzeszenie Syreny Sport.
Nowa Warszawa M20 GT według projektantów miała wpisywać się w aktualne trendy, mocno nawiązując przy tym do pierwowzoru. W pracach firmie KHM Motor Poland pomagała Politechnika Krakowska, a sam samochód produkowany ma być na indywidualne zamówienie. Konstrukcja i silnik pochodzą z Forda Mustanga GT VI generacji z 2016 roku, dlatego znajdziemy tam silnik 5,0l V8 o mocy 421KM i momencie 530 Nm, a napęd przenoszony jest na koła tylne. Z zewnątrz powiązania z Mustangiem widać tylko po kilku elementach, natomiast wnętrze wygląda tylko jak udany tuning dawcy.
Dane techniczne:
- Rodzaj: benzynowy wolnossący, V8
- Pojemność: 4951 ccm3
- Moc: 421 KM @ 6500 obr./min.
- Moment: 530 Nm @ 4250 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 250 km/h, ograniczona elektronicznie
- 0-100 km/h: ~5,0 s
- Napęd: RWD
Droga polskich zapaleńców motoryzacyjnych chcących stworzyć coś swojego nie jest łatwa, mieliśmy w kraju kilka prób, z czego najsławniejszą jest Arrinera Hussarya, lecz niestety żadna z nich nie doczekała się sukcesu. Mamy nadzieję, że tym razem coś się zmieni, choć nie będzie łatwo, pierwsze problemy już się pojawiły …
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: KHM Motor Poland
Zapraszamy do dyskusji na Turbo Rebels lub do pozostawienia komentarza na dole