Wszyscy pokazują to i Mercedes pokazał podczas tegorocznego święta w Monterey w Kalifornii najnowszy pokazowy prototyp. Mercedez-Benz Vision EQ Silver Arrow to jednoosobowy prototyp wybudowany jako hołd dla rekordowego pojazdu W125 z 1937 roku. Jest to też jednocześnie kolejna próba spojrzenia w przyszłość przez Mercedesa.
Wzór idealny
Wzorem do powstanie auta był model W125, który prowadzony przez Rudolfa Caracciola, osiągnął średnią prędkość, na drodze publicznej między Frankfurtem a Darmstad, wynoszącą 432,7 km/h. W125 był to samochód zbudowany w 1937 roku na bazie bolidu Grand Prix wyposażonego w słuszny silnik V12. Inżynierowie wzorowali się nie tylko na osiągach, lecz głównie na kształtach karoserii, stąd oszklenie kokpitu wyprofilowane w kształt kropli.
Wyjątkowe kształty
Z zewnątrz samochód wygląda bardzo ekstrawagancko, jego kształty oraz kolor nawiązują do historycznych Srebrnych Strzał (dla obniżenie masy nie miały białej warstwy lakieru). Posiada smukłą i czystą karoserie o długości 5,3 metra i tylko 1 metra wysokości. Całe nadwozie wykonane jest z włókien węglowych wzbogaconymi pasami świetlnymi. Całości dopełniają monstrualne koła górujące nad karoserią, z przodu mamy rozmiar 255/25 R24, natomiast z tyłu 305/25/R26, z felgami o 168 ramionach wypolerowanych na kolor różowego złota. Felgi są częściowo zasłonięte, a osłony piasty zawsze są w tej samej pozycji, jak w Rolls-Royce’ach.
Aerodynamika
Wyróżniającym elementem tylnej części nadwozia jest spojler znany z Mercedesa-AMG Project One, a jego funkcją jest lepsze trzymanie samochodu w zakrętach. Rozdziela ona dwa chowane spojlery pełniące funkcję hamulca aerodynamicznego. Przód samochodu jest wydłużony ku dołowi i mocno wyprofilowany u góry, co ograniczyło zjawisko unoszenia się przedniej osi. Tył za to został podniesiony i wydłużony ograniczając unoszenie się osi tylnej.
Jednoosobowy kokpit
Aby dostać się do wnętrza nie używamy drzwi, tutaj odchyla się cała pokrywa okalająca kierowcę. We wnętrzu znajdziemy wysokiej jakości tradycyjne materiały, połączone z minimalizmem auto przyszłości, gdzie królować będą duże ekrany, tutaj mamy panoramiczny. Oryginalny jest też wygląd fotela, na którym wygrawerowane są gwiazdy. Ciekawostką jest możliwość pełnego dostosowania położenia pedałów do kierowcy.
Co go napędza
Mercedez-Benz Vision EQ Silver Arrow to oczywiście auto elektryczne, generujące 750 KM, a jego baterie (80kWh) pozwalają osiągnąć zasięg w granicach 400 kilometrów. Moc rozdziela się między 2 silniki, każdy na jedna oś. Auto jest bezgłośne i jeśli to komuś przeszkadza to może sobie włączyć dźwięk z Formuły 1 lub jednostki V8 od AMG.
Ściganie się z przeszłością
Jadąc po torze możemy na ekranie wyświetlić historycznych lub obecnych rywali w bolidach z rodziny Srebrnych Strzał, którzy nałożeni są na rzeczywistą drogę, którą jedziemy. Aby wygrać z mistrzami Mercedes przygotował funkcję trenera, który w czasie rzeczywistym udziela wskazówki i pomaga w uzyskaniu lepszych wyników.
Podsumowanie
Można by powiedzieć, samochód idealny do samotnych, ale szybkich przejazdów po torze, można byłoby tak powiedzieć, pod warunkiem, że Mercedes zainspirowałby się w pełni i umieścił w tym samochodzie również silnik V12…
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: materiały prasowe Mercedes-Benz