Świat aut sportowych jest długi i szeroki, a każdemu z nas przynosi na myśl inne skojarzenia i emocje. W tym świecie jest marka Porsche, która większości, która niepodważalnie kojarzy się z luksusem, ale przede wszystkim ze sportem i wyścigami samochodowymi. Wszystkie modele marki ze Stuttgartu są ponadprzeciętnie luksusowe, odziane w sportowy charakter oraz nieprzyzwoicie drogie. Jest jednak pewna grupa aut w palecie niemieckiego producenta odchodząca od głównego nurtu firmy i czerpiąca ze swoich wyścigowych korzeni pełnymi garściami to, co najlepsze. Jest to bezkompromisowa część rodziny o szlachetnym przydomku GT RS.
Do sprzedaży pod koniec ubiegłego roku trafił mniejszy brat 911, czyli 718 Cayman GT4 RS. Jest to najbardziej spektakularna i najbardziej bezkompromisowa odmiana tego modelu. Już wersja bez przydomka RS jest wyjątkowo szybka, gdyż rozpędza się do nieco ponad 300 km/h, a arsenał jaki dysponuje to 420 KM wygenerowanych z 4.0 l jednostki napędowej, oczywiście w układzie bokser.
Co zatem kryje się za magiczną kompozycja zestawienia GT oraz RS? W zasadzie otrzymujemy auto torowo-wyścigowe w homologowanym wydaniu. Za blisko ćwierć miliona złotych więcej, względem gołej wersji GT4, czyli równowartość dobrze wyposażonego SUVa średniej wielkości, otrzymujemy okrągłe 500KM dostępne przy 8400 obr./min. oraz 450 Nm przy 6750 obr./min. To kolejno o 80 KM i 30 Nmwięcej od „zwykłej” odmiany. Warto tutaj wspomnieć o fakcie, że jest to ta sama jednostka napędzająca większą 911 GT3 oraz GT3 RS, tylko w mniejszym i lżejszym garniturze, a jednocześnie jest to największy silnik w tym modelu. Cayman GT4 RS waży 1415 kg z wyposażeniem podstawowym, czyli o kilkanaście kilogramów mniej niż standardowy GT4 oraz o kolejne kilkanaście mniej niż większa siostra. Masę pojazdu można również zredukować zamawiając np. pakiet Weissach za ok 90 tys. zł, w skład którego może wchodzić m.in. tytanowa klatka bezpieczeństwa, pokrywa przednia oraz tylne skrzydło z włókna węglowego, 6-punktowe wyścigowe pasy czy karbonowe fotele kubełkowe. Kolejne kilkanaście kilogramów oszczędzimy na kutych magnezowych kołach za kolejne kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Jednym z punktów „obowiązkowych” wyposażenia dodatkowego właścicieli GT4 RS, którzy kochają szybką jazdę oraz są stałymi bywalcami torów wyścigowych, jest imponujący ceramiczny zestaw hamulcowy z ogromnymi tarczami o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm tarczami z tyłu i kolejno 6 i 4-tłoczkowymi zaciskami za równowartość małego nowego miejskiego auta. Zestawienie parametrów niskiej wagi oraz potężnego wysokoobrotowego osiągającego nawet 9000 obr./min. silnika skutkuje pojawieniem się pierwszej setki na liczniku po 3,4 sek. oraz kolejnej setki po 10,8 sek. od startu. Praca prędkościomierza kończy się na nie bagatela 315 km/h, co jest wynikiem o 3 km/h słabszym od 911, ale nadal imponującym.
Samochód o tak wyścigowym DNA może się pochwalić nie tylko szokującymi parametrami sprintów ale również wybitnymi wynikami na torze wyścigowym. Od dłuższego czasu punktem odniesienia osiągnięć inżynierów są czasy okrążeń na północnej pętli Nurburgringu czy tzw. „zielonym piekle”. Myślę, że nie będzie zaskoczeniem, jeśli napomknę, że rekord toru (nieprzypadkowo) należy do samochodu spod znaku Porsche z tej samej rodziny. 911 GT2 RS, bo o tym modelu tu mowa, osiągnął czas 6 min i 38,8 sek. co pokazuje, że inżynierowie ze Stuttgartu mają ogromną wiedzę i doświadczenie jak zrobić naprawdę szybkie auto. Widzimy również jak to zostało świetnie wykorzystane w mniejszym modelu, co dało uzyskać Caymanowi czas 7 min 4 sek. Czas ten stawia go w doborowym towarzystwie, takim jak McLaren 720S z czasem 7 min. 8 sec., Ferrari 488 Pista z czasem 7 min. oraz Dodge Viper ARC z czasem minimalnie ponad 7 min. 1 sek., biorąc pod uwagę, że posiada od 160 do 220 KM mniej !!!
Dane techniczne:
- Rodzaj silnika: benzynowy, wolnossący, 6-cylindrowy w układzie boxer
- Pojemność:3996 cm³
- Moc: 500 KM @ 8400 /min.
- Moment: 450 NM @ 6750 /min.
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
- 0-100 km/h: 3,4 sek.
- 0-200 km/h: 10,9 sek.
- 0–400 m:11,3 sek.
- Skrzynia:automatyczna PDK 7-stopniowa
- Napęd:tylni
- Waga na sucho:1415 kg
- Wymiary (dł. x sz. x wy.): 4456 mm x 1822 mm x 1267 mm
Porsche autami z grupy GT RS wzbogaca ofertę samochodów typowo torowych, które maja wspólny cel, lecz dąży do tego nieco odmiennymi ścieżkami. Ciężko ocenić, czy droga jaką wytycza GT4 RS jest lepsza czy gorsza niż 911 GT3. Słabszy silnik rekompensuje niższa masa, a mniejsze gabaryty nadwozia, mniejsze rozstawy osi oraz kół powodują, że ta droga na pewno jest inna.
GT4 RS jest super-samochodem dla bardzo wąskiej grupy odbiorców o bardzo przepastnym portfelu jednocześnie zwiększa potencjalnym klientom możliwość wyboru. Ceny zaczynają się od 731 tys. zł, co jest kwotą o 250 tys. większą niż „standardowy” GT4 ale również o 196 tys. zł mniejsza niż 911 GT3 992. Zatracając się chwilę, w konfiguratorze Porsche nie jest sztuką zbliżyć się do kwoty 1 mln zł, co coraz bardziej może komplikować wybór między wyścigowa 911 GT3, a torową odmiana 718, co staję się wyborem raczej indywidualnym niż zdroworozsądkowymi porównywaniem suchych liczb i faktów. Miejmy nadzieję mieć kiedyś możliwość sprawdzić, które auto spowoduje mocniejsze bicie serca, czego sobie i Wam życzę.
Autor: Adam Kumor
Zdjęcia: Porsche