Oto akt III w kreacji Paganiego. Model dotychczasowo nazywany Projektem C10 właśnie wystartował, ulepszając wszystko, co tylko było możliwe. Oto nowy Pagani Utopia!
W Teatro Lirico w Mediolanie odbyła się światowa premiera nowego modelu Paganiego. Pagani Utopia jest hypercarem, który jest gotowy do napisania nowego rozdziału w historii popularnej marki. Horacio Pagani miał z pewnością własne pomysły, co do nowego modelu, lecz większość inspiracji pochodziło od klientów, którzy nie mogli się doczekać tej nowej kreacji. Ci ludzie mieli już wyjątkowo szybkie i piękne samochody, czego im jeszcze brakowało?
Trzy rzeczy: prostota, lekkość i przyjemność z jazdy. Zamiast hybrydy czy innych bajerów, Pagani Utopia ma wspaniały V12; bez systemu dwusprzęgłowego, tylko czystą siedmiobiegową manualną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów. Dla wielu fanów motoryzacji jest to istna utopia, diament wśród niezliczonych hybrydowych czy w pełni elektrycznych cyrkonii.
Pagani zaczyna się od estetycznego szoku. Utopia promieniuje prostotą. Kształt jest bardziej płynny i zaokrąglony w porównaniu do poprzednich modeli, lecz te ikoniczne kształty nawet na odległość potwierdzają, że jest to Pagani. Z jednej strony prosto wyglądający, lecz nadal ikonicznie podobny do swoich poprzedników. Od przedniej szyby, z zaokrągloną cholewką krawędzie, aż po detale skrzydeł i maski, bardziej miękkie kontury. Nadają mu one nowy charakterystyczny dla tego samochodu zarys. Pagani Utopia ma bardzo niewiele dodatków aerodynamicznych, ale jest bardziej wydajny niż kiedykolwiek. Gdzie niektóre hipersamochody mają mnogość spoilerów, Utopia włącza funkcję tych dodatków do swojego ogólnego kształtu, osiągając większy docisk i zmniejszony opór wyłącznie dzięki swojej konstrukcji.
Każdy element wyglądu samochodu był inspirowany różnymi elementami pojazdów z lat 50. W szczególności inspirowali się skuterami Vespa lub wyposażeniem łodzi motorowych Riva. Kute koła mają wyciąg z włókna węglowego w kształcie turbiny, który odciąga gorące powietrze z hamulców i zmniejsza turbulencje pod samochodem. Osadzone na tarczach karbonowo-ceramicznych, zaciski hamulcowe mają nową, lżejszą konstrukcję. Pagani Utopia ma wielkie koła, 21” z przodu i 22” z tyłu, co pozwoliło na dużą swobodę projektowania otaczającej karoserii.
Lusterka boczne są, jakby były zawieszone w powietrzu, dodatkowo tylne światła unoszą się po bokach tylnych błotników, jest to spowodowane osadzeniem ich w wyciągach powietrza. Każda część samochodu jak widać jest pięknie wykonana, można go nawet wyeksponować na wystawie sklepu jubilerskiego!
Jak zwykle rozpisuję się o wspaniałym wyglądzie nowego Pagani Utopia, lecz warto, żeby wspomnieć o tym, co kryje się w środku. V12 na bazie Mercedesa AMG z 864 KM i 1100 Nm momentu obrotowego. Dodatkowo Utopia ma nowy system rozrządu, który podnosi limiter do 6700 obr./min czystej mocy. Jest to system projektowany przez ostatnie 2 lata, 3 prototypy powstały właśnie po to, aby stworzyć najlepsze V12 dla Paganiego. Silnik jest wspierany przez Pagani by Xtrac 7-biegową poprzeczną skrzynię biegów, która przenosi całą moc silnika na drogę.
Dane techniczne:
• Rodzaj: V12
• Nazwa: Twin Turbocharged Pagani V12 60° 5980 cm3 od AMG
• Pojemność: 5980 cm3
• Moc: 864 KM @ 6000obr./min.
• Moment: 1100 NM @ 2800-5900obr./min.
• Skrzynia: 7-biegowy manual / 7-biegowy automat Xtrac AMT
• Napęd: RWD
• Waga: 1 280 kg (46% przód, 54% tył)
• Waga na sucho: 1 280kg
Pagani Utopia to tylko kolejny samochód, który udowadnia, że Pagani jest w stanie zrobić wszystko. Pierwsza seria Pagani Utopia, które swoją drogą zostały już przydzielone uprzywilejowanym entuzjastom, będą liczyć aż 99 egzemplarzy. Historia Paganiego toczy się dalej, praca Paganiego nadal trwa… nie wiem jak wy, lecz ja nie mogę się doczekać kolejnych nowości od Paganiego!
Autor: Tomasz Neuberg
Zdjęcia: Horacio Pagani S.P.A