Postać Jamesa Bonda celebruje w lutym 2022 roku 70-lecie swojej działalności, a jak wiadomo w tak okrągłe jubileusze warto zadbać o nietuzinkowy prezent. W tym roku urodziny były wyjątkowo udane, gdyż 01.02.2022 roku brytyjska marka, która nieodłącznie kojarzy się z legendarnym agentem Jej Królewskiej Mości, zaprezentowała światu nową, najmocniejszą odmianę swojego luksusowego SUV-a, a mianowicie Astona Martin DBX707!
Zaprezentowany w 2019 roku model odgrywa kluczową rolę w statystykach sprzedaży marki, która w 2021 roku zanotowała 82-procentowy wzrost, dostarczając do klientów 6 182 egzemplarze, a jedyny SUV marki – DBX odpowiadał za ponad 51% całej sprzedaży. Nie dziwi zatem fakt, że firma dołożyła wszelkich starań, aby jego nowa wersja oznaczona dopiskiem 707 była najmocniejszym, fabrycznym SUV-em oferowanym na rynku.
Model DBX707 napędzany jest doskonale znaną już jednostką 4.0 V8 zapożyczoną od działu Mercedes-AMG i generuje (uwaga, zaskakujące) dokładnie 707 koni mechanicznych oraz imponujące 900 Nm momentu obrotowego. Brytyjczycy odebrali tym samym tytuł marce Porsche, której topowa odmiana modelu Cayenne, dzięki elektrycznym wspomagaczom generuje 680 koni mechanicznych.
W trakcie internetowego pokazu prezenterka poprosiła widzów o zapięcie pasów, gdyż zaraz zostaną wbici w fotel, a o to w nowym DBX-ie trudne nie będzie, katapultuje się on do pierwszych 100 km/h w 3,3 sekundy, a elektroniczny wyświetlacz maksymalnie pokaże nam 310 km/h. Imponujące rezultaty jak na tytułowe auto dla emerytowanego agenta i jego wnuków, prawda?
Odblokowanie pełnego potencjału jednostki V8 wymagało także zastosowania nowej, dla modelu DBX, 9- stopniowej skrzyni biegów opartej na tzw. mokrym sprzęgle, która również jest sygnowana nazwą Mercedes AMG. Producent w notce prasowej zaznacza, że poza oczywistą szybszą zmianą biegów, nowa przekładnia zapewnia kierowcy bardziej bezpośrednie odczucia z prowadzenia, co przekłada się z kolei na większe poczucie kontroli nad pojazdem i radykalną zmianę charakteru w porównaniu z modelem DBX V8.
Rekordowa moc musi także wiązać się z bezkompromisowymi rozwiązaniami w zakresie układu hamulcowego, o czym doskonale wiedzą inżynierowie Astona, którzy już w wyposażeniu standardowym zastosowali karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 420 mm z przodu oraz 390 mm z tyłu auta. Nowy system hamulcowy odchudził nieresorowaną masę pojazdu o 40,5 kg, co nie jest bez znaczenia przy masie auta wynoszącej blisko 2,3 tony. Mocniejszy silnik to także bardziej zaawansowane technologicznie zawieszenie, charakteryzujące się chociażby nowymi stabilizatorami, które w najmocniejszej odmianie są sterowane przez 48-woltowe silniki elektryczne, zwiększające precyzję prowadzenia i zapobiegające zjawisku „nurkowania” podczas dynamicznej jazdy.
Dane techniczne:
- Rodzaj: 4.0 twin-turbo V8
- Nazwa: M 178
- Pojemność: 3982 cm3
- Moc: 707 KM @ 6000obr./min.
- Moment: 900 NM @ 2600-4500obr./min.
- Prędkość maksymalna: 310 km/h
- 0-100 km/h: 3,3 s.
- Skrzynia: 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów
- Napęd: AWD
- Waga: 2245 kg (52% przód, 48% tył)
- Wymiary (dł x sz x wy): 5039 mm x 1998 mm x 1680 mm
Poza zmianami mechanicznymi marka zajęła się także wyglądem zewnętrznym DBX-a, który od „zwykłej” odmiany odróżnia bardziej agresywny charakter, a to za sprawą większego grilla, splittera i nowych wlotów powietrza. Warto także zwrócić uwagę na zupełnie inny kształt świateł do jazdy dziennej, które obecnie ułożone są poziomo. Z tyłu bardziej sportową odmianę wyróżnia górna lotka oraz agresywny dyfuzor, który ma dosłownie i w przenośni przykleić samochód do drogi podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Dodatkowo klienci będą mogli wyróżnić swojego DBX-a nowymi, 23 calowymi felgami.
Cen nowego modelu jeszcze nie znamy, lecz z pewnością znacząco przebije ona kwotę 200 tysięcy funtów w podstawie i oczywiście będzie ona bez większego znaczenia dla przyszłych nabywców, gdyż w przypadku tak luksusowych aut nie jest to główny element zakupu. Pierwsze DBX-y 707 mają zacząć cieszyć swoich nabywców już pod koniec drugiego kwartału 2022 roku.
Podsumowując, w mojej opinii nowy Aston Martin DBX 707 to nie jest bezkompromisowy „sportowiec”, którego głównym celem jest walka o najlepszy czas na torze w Nurburgingu, a dostojny „dżentelmen”, który na co dzień wciąż będzie luksusowym i komfortowym SUV-em do odwożenia dzieci do prywatnej szkoły, lecz gdy dzieci już odstawimy… to podróż powrotna będzie ociekała akcją, sportem i dynamiką zupełnie tak jak przygody tytułowego James’a Bond’a.
Autor: Kuba Maścibroda
Zdjęcia: Aston Martin Lagonda