Wystawa samochodów Maserati na 100 lecie istnienia marki została zorganizowana w Muzeum Enzo Ferrari w Modenie. Firma Maserati powstała dokładnie 14 grudnia 1914 roku, początkowo, jako warsztat samochodowy budujący samochody dla Diatto. Dopiero w 1926 roku firma zaczęła produkować samochody pod swoją marką. Przez wiele lat przechodziła spore turbulencje, głównie borykając się z kłopotami finansowymi i nowymi właścicielami. Jednak ostatecznie stała się marką, która zbudowała wiele pięknych i szybkich dzieł sztuki. Z ciekawostek Maserati budowało kiedyś samochody wyścigowe z napędem na przód i 16 cylindrowymi silnikami.
Trochę się daty nie zgadzają, lecz znalazłem lukę i postanowiłem pochwalić się jedną z wizyt, która przyczyniła się do powstanie 3dosetki.pl. Skoro i tak żyłem w świecie motoryzacji to dlaczego nie pokazywać tego innym. Jest takie Muzeum Enzo Ferrari, jedno z najciekawszych architektonicznie na świecie, w którym prezentowane są zwykle samochody Ferrari. Tym razem muzeum postanowiło uhonorować Maserati, aktualnie markę tego samego właściciela, która przez wiele lat była jednym z największych konkurentów Ferrari.
Jednym z ciekawszych elementów całej wystawy był film prezentujący historie Maserati, mocno podkreślający wyścigowy rodowód marki. Alfieri Maserati wygrał swój pierwszy wyścig (Targo Fiorio) w 1926 roku, pierwszym roku produkcji własnych samochodów. Marka później wygrywała niezliczoną ilość wyścigów. Dzisiaj już się nie kojarzy z wyścigami, a raczej z samochodami luksusowymi, choć wgłębiając się w temat widać, że nadal szuka swojego miejsca. Brak jednoznacznej drogi spowodowany dużą ilością właścicieli i dopiero, gdy w 1990 roku markę kupił Fiat, zaczęła ona kreślić swoją właściwą drogę.
Kilka samochodów Maserati wartych wyróżniania:
Maserati Boomerang Italidesign 4,7l V8 310KM – samochód został stworzony przez Giorgetto Giugaro i do dziś robi piorunujące wrażenie, zresztą prawie każdy miał podobnego resoraka w swojej kolekcji. Resoraków powstało pewnie miliony, ale pierwowzór był tylko jeden i został ostatnio sprzedany na aukcji we Francji we wrześniu 2015 roku za ponad 3 mln Euro. Nie tylko wygląd jest kosmiczny, lecz środek również, głównie za sprawą kierownicy, w której w środku były ukryte wszystkie wskaźniki i większość przełączników. Wolny też nie jest gdyż może jechać prawie 300 km/h.
Maserati A6GCS/53 Berlinetta Pinin Farina 2,0l 170KM – wyprodukowano tylko 52 sztuki, które powstały po to aby firma mogła uczestniczyć w zawodach Worlds Sportscar Championship. Samochód prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, szczególnie dla facetów. A6GCS/53 wykonany był z aluminiowego poszycia i ważył tylko 900 kg. W czasach, gdy był produkowany (1953-55) takie dane robiły wrażenie.
Maserati MC12 Versione Corse 6l V12 757KM 710 NM, 0-200 km/h 6,4 s., max 326 km/h. Ten potwór z tyłu miał felgi o szerokości 13 cali, dwa razy tyle ile w aktualnie produkowanych samochodzie klasy średniej. Jako podstawę do budowy tego samochodu posłużył model Ferrari Enzo (niezła podstawa). Wersja Corsa została wyprodukowana tylko w 15 egzemplarzach, z czego 12 zostało sprzedanych prywatnym osobom za 1 mln Euro, a tylko jeden z nich został dopuszczony do ruchu. Co ciekawe ten samochód był dostępny tylko w jednym prezentowanym kolorze. Oczywiście samochód w środku wykończony był typowo torowo a do hamowania służyły hamulce ceramiczne, które nie były wyposażone w ABS.
Marka Maserati na stałe zapisała się w historii motoryzacji, wcześniej w tej wyścigowej, aktualnie w drogowej sprzedając się coraz lepiej i z roku na rok zwiększając sprzedaż do 42 100 w 2016 roku. W Polsce oficjalnie możemy kupić samochody tej marki od 2012 roku. Popatrzcie na te działa sztuki, jakie wyprodukowała ta marka. Maserati to prawdziwy kawał bardzo burzliwej historii i mam nadzieję świetlanej przyszłości.