Lamborghini wciąż udoskonala swoje produkty i pokazuje, że mogą być nadal świeże i jeszcze lepsze, to znaczy szybsze. Tym razem na ruszt poszedł poliftingowy flagowy model. I tak powstał Lamborghini Aventador Superveloce Jota, super-samochód z potężną wolnossącą jednostką V12 pod maską, wzbogacony o najnowsze osiągnięcia aerodynamiki. Za nim został oficjalnie pokazany wiedzieliśmy już, że jest samochodem, który jest najszybszym, spośród seryjnie produkowanych samochodów, na torze Nurburgring.
Lamborghini Aventador SVJ na wszystkim znanej pętli wykręcił czas 6:44.97 bijąc tym samym dotychczasowego króla – Porsche 911 GT2 RS o prawie 3 sekundy. Wcześniejszy czas przed zmianami Aventadora wynosił 6:59:57. Zaczynając od tego, firma zakomunikowała, że nowe Lambo będzie po prostu “Naj”. Filozofią jaka przyświecała w budowie tego auta była aerodynamiczna technologia i efektywność, gdzie stosunek mocy do masy jest równie ważny co osiągi. Aventador SVJ jest lżejszy o 50 kg posiadając stosunek mocy do masy na poziomie 1,98kg/KM.
Lamborghini Aventador SVJ może być prawdopodobnie ostatnim samochodem marki z silnikiem V12 nie wspomaganych elektrycznością. Znajdziemy w nim silnik 6,5l V12 o mocy 770KM osiąganych przy 8500 obrotów, oraz moment 720 Nm osiągany przy 6750 obrotów. Jest to najmocniejsza V12 kiedykolwiek wyprodukowana przez markę. Jednostka w stosunku do „zwykłej” wersji zyskała 30 KM i 30 Nm. Pozwoliło to poprawić czas rozpędzania się do 100km/h o 0,1 sekundę, a do 200km/h o 0,2 sekundy. Lecz jak wiadomo, Aventador SVJ pokazuje swoje oblicze dopiero w zakrętach na torze.
Dane techniczne
- Rodzaj: benzynowy wolnossący V12
- Pojemność: 6498 ccm2
- Moc: 770 KM @ 8500 obr./min.
- Moment: 720 Nm @ 6750 obr./min.
- Prędkość maksymalna: >350 km/h
- 0-100 km/h: 2,8 s.
- 0-200 km/h: 8,6 s.
- 100-0 km/h: 30 m.
- Skrzynia: 7 biegowa ISR
- Napęd: AWD
- Rozkład mas: 43% – 57%
- Stosunek masy do mocy: 1.98 kg/KM
- Waga: 1525 kg (na sucho)
Rzeczą mocno wyróżniającą ten model od poprzedników jest udoskonalona aktywna aerodynamika ALA 2,0. W stosunku do poprzedniego modelu SV, potrafi generować o 40% więcej siły dociskającej samochód do powierzchni. Przedni splitter rozprowadza powietrze do kanałów powietrznych, które później odpowiednio rozprowadzają je po samochodzie kierując ostatecznie powietrze na spojler z tyłu. Aerodynamika górnej części auta w stosunku do modelu SV została poprawiona o 70%.
Samochód wygląda teraz jeszcze bardziej agresywnie, wszystkie wloty są większe, same auto wydaje się szersze, a całości dopełnia potężny spojler z tyłu (który został tak zaprojektowany aby polepszać przyczepność również w zakręcie) z równie wielkim tylnym dyfuzorem. Zmianie uległ też wydech, który jest lżejszy, a najbardziej widoczna jego część czyli końcówki, są całkowicie inne niż znane do tej pory w Aventadorze i przypominają te z Huracana Performante.
Oczywiście zmiany dotknęły też skrzynię, dolot, zawieszenie, oprogramowanie, mechanizm różnicowy, napęd na cztery koła (zyskując w ten sposób o 3% lepszą przyczepność) oraz oczywiście hamulce (400 mm z przodu i 380 mm z tyłu, zyskując krótszą drogę hamowania o 1 metr). W Aventadorze SVJ również znajdziemy tylne koła skrętne. Na felgi zamontowane zostały nowe Pirelli P Zero Corsa, stworzone specjalne dla tego Lambo.
Lamborghini Aventador SVJ będzie limitowany do 900 sztuk, przy czym powstanie wersja specjalna nazwana SVJ 63, jest to nawiązanie do roku w którym powstała marka z bykiem na masce (1963 r.). Wyróżniać się będę unikatową konfiguracją mocno demonstrującą wszechobecny karbon w tym aucie. Ceny za podstawowy model Lamborghini Aventador SVJ zaczynają się 349 tysięcy Euro nie licząc podatków. Pozostaje tylko zacząć zbierać gotówkę.
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: materiały prasowe Lamborghini