Aukcje RM Sotheby’s należą do tych najbardziej ekskluzywnych na świecie, to właśnie tam sprzedają się najdroższe i najrzadsze samochody świata warte kilkadziesiąt milionów złotych. Już 24 sierpnia zaczyna się kolejna uczta dla kolekcjonerów super-samochodów, aukcje podczas Monterey Car Week, gdzie wartość sprzedanych aut w 2017 roku wynosiła prawie 500 mln zł ($132 993 810). W tym roku ta suma prawdopodobnie zostanie przekroczona (i została $158 mln), szczególnie jeśli znajdzie się nabywca na niesamowite Ferrari 250 GTO. Aukcje w Monterey mają ponad 30 letnią tradycję i są najważniejszą imprezą tego typu na świecie. W 2018 roku odbywają się od 24 do 25 sierpnia.
28.08.2018 – uzupełnione o wylicytowane kwoty.
10 najciekawszych samochodów oferowanych w tym roku na aukcji RM Sotheby’s w Monterey
- LOT 118 – Porshe Carrera GT 2004 – $940 000
- LOT 124 – Ford GT40 MKII 1966 – $9 750 000
- LOT 126 – Lamborghini Diablo 1994r $525 000 – $725 000 – niesprzedany
- LOT 137 – Ferrari LaFerrari 2014 – $3 305 000
- LOT 141 – Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype 1963 – $21 455 000
- LOT 145 – McLaren P1 2014 – $1 820 000
- LOT 226 – Ferrari F40 1990 – $1 710 000
- LOT 241 – Mercedes-Benz AMG CLK GTR 1998 – $4 515 000
- LOT 247 – Ferrari 250 GTO by Scaglietti 1962 – $49 405 000
- LOT 251 – Ferrari 250 GT SWB Alloy Berlinetta Competizone by Scaglietti 1960 – $9 500 000 – $12 500 000 – niesprzedany
LOT 118 – Porsche Carrera GT 2004 r. 5,7l. V10 612KM 590Nm, 3,9s. 0-100km/h, 3,9s. <10s 0-200km/h, max 330km/h, sprzedany za $940 000
Ikona wśród miłośników Porsche o najpiękniejszym dźwięku silnika, jaki wyprodukowała ta marka. Porsche Carrera GT wyprodukowany został w 1111 egzemplarzach. Był to pierwszy samochód z ceramicznymi tarczami sprzęgła, w pełni karbonowym nadwoziem i ramą oraz karbonowymi fotelami wzmacnianymi kevlarem. Spośród konkurentów dodatkowo wyróżniała go dostępna tylko manualna skrzynia biegów, aktywny spojler i wysoko obrotowy silnik, który pełną moc osiągał przy 8000 obr./min. Niestety sam samochód jest dość trudny w prowadzeniu i to właśnie w tym modelu zginął Paul Walker z filmu “Szybcy i Wściekli”. Oferowany egzemplarz ma przebieg jedyne 281 km i jest dokładnie w takim stanie jak opuścił fabrykę.
LOT 124 – Ford GT40 MKII 1966 r. 7,0l. V8, max 320km/h – sprzedany za $9 795 000
Jest to samochód ze Złotej Ery Forda. Wygrane w wyścigach Le Mans przez wiele lat były marzeniem ludzi od Forda. Po wygranych Jaguara, przyszedł czas na sześcioletnią dominację Ferrari. Po kilku latach prób w 1966 roku Henry Ford II postawił wszystko na jedną kartę i Ford pod wodzą Carola Shelby zajął pierwsze trzy miejsca zapoczątkowując serie zwycięstw trwającą aż 4 lata. Lecz właśnie ta wygrana z 1966 jest najważniejszą dla nich. Oferowany samochód zajął w tym wyścigu 3 miejsce, prowadzony był przez Ronnie Bucknum i Dick Hutcherson, jest czwartym egzemplarzem z dziewięciu wyprodukowanych, wygrał nagrodę publiczności w 2003 r. w Pebble Beach Concours d’Elegance.
LOT 126 – Lamborghini Diablo SE30 1994 r. 5,7l. V12 525 KM 580 Nm, 4,0s. 0-100km/h, 11,7s. 0-200km/h, max 333km/h przewidywana wynik aukcji: $525 000 – $725 000, wciąż na sprzedaż
Lamborghini Diablo jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych super-samochodów na świecie. Powstało tylko 2903 egzemplarzy, a przez ponad rok był najszybszym samochodem na świecie. Lamborghini Diablo SE 30 to model wypuszczony na 30-lecie istnienia marki, powstał tylko w 150 egzemplarzach i wyróżniał się napędem na tył, o 125kg lżejszą konstrukcją dzięki zastosowaniu karbonu i usunięciu klimatyzacji (w tym jest zamontowana), wspomagania kierownicy, regulacji fotela, systemu audio czy elektrycznych szyb. Oczywiście był też mocniejszy o 48 koni i nie posiadał ani kontroli trakcji czy ABS-u, a jego prowadzenie wymagało niemałych umiejętności. Oferowany egzemplarz jest 89-tym ze 150 wyprodukowanych i tylko jednym z dwóch w lakierze „Nero Metallizato”, a jedynym, który przetrwał. Jego przebieg to jedyne 198 kilometrów i jest w takim stanie jak opuścił fabrykę.
LOT 137 – Ferrari LaFerrari 2014 r. 6,3l V12(+elektryczny) 963KM >900Nm, 2,7s. 0-100km/h, 6,9s.. 0-200km/h, 15s. 0-300km/h, max 350km/h – sprzedany za $3 305 000
Ostatni hiper-samochód ze stajni Ferrari, przy którego projekcie pracowali ludzie z Formuły 1. Ferrari LaFerrari jest następcą modelu Enzo i inną jego nazwą jest F70. Jest to pierwszy samochód hybrydowy Ferrari o niesamowitych osiągach (jego silnik kręci się do 9250 obr./min.), który aktualnie jest najszybszym drogowym Ferrari. W jego budowie użyto wielu elementów wprost przeniesionych z Formuły 1 (system KERS, materiały, zawieszenie). Powstało tylko 499 egzemplarzy tego modelu (plus dwa specjalne nieliczone). Prezentowany egzemplarz jest jak nowy, jedyny jego przebieg powstał jeszcze w fabryce przy testach i podczas dostawy (<240km) i jest malowany w całości w typowym dla Ferrari kolorze Rosso Corsa. Większość LaFerrari wychodziła dwukolorowa z czarnym dachem.
LOT 141 – Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype 1963 r. 4,2l V6 326 KM, max 318km/h – sprzedany za $21 455 000
Samochód wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu, stworzony po to, aby konkurować w wyścigu LeMans w 1963 rok w klasie prototypów, gdzie był prowadzony przez Lucien Bianchi i Phil Hill. Został odnowiony przez osobę, która go projektowała. Aston Martin DP215 był ostatnim samochodem wyścigowym wyprodukowanym przez fabrykę. Podczas wyścigów, był to pierwszy samochód, który w LeMans pojechał ponad 300km/h. Do momentu, kiedy posypała się skrzynia biegów DP125 prowadził. Po naprawie skrzyni wziął udział w jeszcze jednym wyścigu, gdzie również miał z nią problemy. Po tych zmaganiach zamknięto dział Aston Martin Racing, a auto zostało sprzedane. Niestety niedługo potem zostało rozbite. Po wielu latach auto zostało odrestaurowane, wszystko jest w nim jak najbardziej zbliżone do oryginału jak to tylko możliwe, za wyjątkiem nowej skrzyni biegów. Aktualnie silnik ma 480 km przebiegu a auto jest w stanie idealnym.
LOT 145 – McLaren P1 2014 r. 3,8l V8 (plus elektryczny) 903KM 979Nm, 2,8s. 0-100km/h, 6,8s. 0-200km/h, 16,4s. 0-300km/h, max >384km/h (po zdjęciu blokady) – sprzedany za $1 820 000
McLaren P1 to po modelu F1 najbardziej pożądany model tej marki, wyprodukowany w 375 egzemplarzach, ten do kupienia jest numerem 24 i jednym z dwóch w malowaniu „Liquid Silver”. McLaren P1 to ekstremalna hybryda, w której taki napęd został użyty do polepszenia osiągów. Zresztą wszystko w tym aucie ma jeden cel, najlepsze osiągi, dlatego samochód jest ekstremalnie odchudzony, sam karbonowy „monocoque” waży tylko 90kg i np. wnętrze jest z niemalowanego karbonu a szyby są cieńsze. Wynikiem jest waga na poziomie 1395 kg. Samochód jest cudem aerodynamiki i przy 200km/h generuje 600kg dodatkowe nacisku. Oferowany model jest od jedynego właściciela, jego przebieg to tylko 3 500 km.
LOT 226 Ferrari F40 1990 r. 3,0l V8 478 KM 577 Nm, 4,1s. 0-100km/h, 10,8s. 0-200km/h, max 324km/h – sprzedany za $1 710 000
Ferrari F40 to prawdziwa legenda motoryzacji, jeden z tym samochodów, które zawsze będą budziły prawdziwe emocje. F40 został zaprojektowany nie tylko po to, aby uczcić 40-lecie marki, ale też po to, aby utrzeć nosa Lamborghini i Porsche. Samochód wykonany jest z rurowej ramy, na której ułożone są panele z włókien węglowych. Wszystko w tym aucie jest nastawione na osiągi, wnętrze jest maksymalnie spartańskie, a napęd przenoszony jest tylno na tył. Przez dwa lata był to najszybszy samochód świata (1987-1989). Ferrari F40 zostało wyprodukowane w 1315 egzemplarzach (najliczniej z pośród wszystkich limitowanych modeli Ferrari) a i tak zamówień na niego było prawie 3 razy tyle. Model z aukcji jest w pełni oryginalny, ma 2720 km przebiegu, jest 77 z 213 wyprodukowanych w amerykańskiej specyfikacji.
LOT 241 – Mercedes-Benz AMG CLK GTR 1998 r. 6,9l. V12 620 KM 770 Nm, 3,8s. 0-100km/h, 10,8s. 0-200km/h, max 320km/h – sprzedany za $4 515 000
Mercedes też potrafi i najlepszym przykładem jest CLK GTR, samochód, którego wersja drogowa powstała po to, aby spełnić obowiązek FIA. Torowa wersja miała zakończyć dominacje McLarena F1 GTR na torach wśród samochodów GT1 w FIA GT Championship. Samochód święcił triumfy w 1997 rok, a w 1998 lekko zmodyfikowane dwa modele wzięły udział 24 godzinnym wyścigu Le Mans, którego nie ukończyły z powodu problemów z silnikiem. W krótszych wyścigach za to triumfował, a CLK GTR wygrało ponowne FIA GT w 1998 roku. Ze zwykłym modelem CLK łączy go tylko nazwa i zarysy sylwetki. Do kupienia jest nr 9 z 25 wyprodukowanych, jego przebieg to tylko 1439 kilometrów, jest w pełni oryginalny i pomalowany w typowy wyścigowy kolor, na srebrno.
LOT 247 – Ferrari 250 GTO by Scaglietti 1962 r. 3l. V12 300KM 343Nm, <6s. 0-100km/h, max 265km/h – sprzedany za $49 405 000
Ferrari 250 GTO to legenda, która wynika nie tyle, ze swoich wyścigowych osiągów czy wspaniałej historii, lecz cen, jakie osiągają poszczególne egzemplarze. Całkiem niedawno podobny egzemplarz został sprzedany za 70 milionów dolarów, wcześniej inny za 52 mln. Model 250 GTO zasłynął wygrywając wiele wyścigów w latach 60-tych i powstał w mocno ograniczonej liczbie egzemplarzy, ten akurat jest numerem 3 spośród 36 wyprodukowanych. Jego pierwszym właścicielem był ulubiony klient generała (tak nazywany był Enzo), Edoardo Lualdi-Gabardi, brał udział w 10 wyścigach, z czego 9 wygrał, a raz zajął drugie miejsce. Rok później Edorado kupił sobie drugie GTO, to sprzedając Gianni Bulgari (temu Bulgari), który dalej wystawiał auto w kolejnych 10 wyścigach, wygrywając swoją klasę w 63 i 64 roku. Do dziś samochód startuje w różnych eventach motoryzacyjnych. Na szczęście nigdy nie uczestniczył w żadnym wypadku czy stłuczce, całe nadwozie oraz wszystkie najważniejsze elementy są w pełni oryginalne. Co więcej jest to jeden z 4 podrasowanych przez Scaglietti (Series II GTO/64) oraz jeden z 7, które dostały agresywniejszą sylwetkę.
LOT 251 – Ferrari 250 GT SWB Alloy Berlinetta Competizone by Scaglietti 1960 r. 3,0l. V12 259KM 255Nm – przewidywany wynik aukcji: $9 500 000 – $12 500 000, wciąż na sprzedaż.
Kolejne Ferrari, które może osiągnąć niebotyczną sumę na aukcji. Wywodzi się z serii GT będącej najbardziej utytułowaną serią w historii marki. Początkowo oferowane były tylko wyścigowe wersje, jednak z czasem wprowadzono odmiany uliczne. Model SWB Berlinetta powstał na bazie wersji 250GT Tour de France, skrócono rozstaw osi o 20mm i nadano mu bardziej cywilnego charakteru. Powstawały dwie wersje: drogowa i competetizione z przeznaczeniem również torowym. Ferrari wyprodukowano w 165 egzemplarzach, 89 miało homologację drogową. Wersja torowa wyróżniała się chociażby aluminiowymi elementami nadwozia, co w tamtym czasie było rzeczą niezwykłą. Egzemplarz w aukcji w 1970 otrzymał nowy silnik Tipo 168. Ostatnią renowację auto przeszło w 2010 roku, będąc dzisiaj w doskonałym stanie.
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: RM Sotheby’s
Zapraszamy do dyskusji na Turbo Rebels lub do pozostawienia komentarza na dole
Link do aukcji: https://rmsothebys.com/en/auctions/MO18