Czechosłowacja dała nam Krecika, knedliczki i całkiem dobre piwo. W temacie motoryzacji mogą się pochwalić Skodą przejętą przez VW i Tatrą, i to właśnie na wybranym modelu tej drugiej marki skupię się dzisiaj.
Historia Tatry
Chociaż oficjalną nazwę Tatra przyjęła w 1921 roku to, początki przedsiębiorstwa z Kopřivnicy sięgają jeszcze połowy XIX wieku, kiedy to Ignác Šustala, założył przedsiębiorstwo produkujące bryczki konne. Poza bryczkami, produkowała jeszcze wagony kolejowe, pierwszy samochód, jaki wyprodukowali powstał w 1897 roku, w oparciu o automobil Benza. W latach 20 XX wieku Tatra rozpoczęła budowę aut o niskim oporze aerodynamicznym. Warto wspomnieć wyprodukowany w 1934 roku model T77, wyposażony w 3 litrowe V8, czy też model T97 na podstawie, którego powstał Volkswagen typ 1 znany, jako „Garbus”, co zresztą zostało udowodnione w procesie sądowym w 1961 roku. Ponadto warto wspomnieć o tak oryginalnych konstrukcjach jak modele 603 czy 700, które są 4 drzwiowymi sedanami, z silnikami V8 umieszczonymi z … tyłu, tak z tyłu. Po za tym produkowała ciężarówki, w praktycznie, każdej formie.
No dobrze, ale czym czechosłowacki producent, mógłby zainteresować czytelnika 3dosetki.pl?
Czechosłowackie super auto
Przed państwem MTX Tatra V8.
Model ten miał trzech ojców, pierwszym jest wspomniana wyżej Tatra. Drugim firma MTX.
MTX, to kolejna Czechosłowacka firma, tym razem związana z motosportem. Zajmująca się głównie budowaniem aut wyścigowych i przerabianiem Skód. Trzecim ojcem był Czechosłowacki kierowca wyścigowy, Cyril Svoboda, którego marzeniem było zobaczenie Czechosłowackiego auta, jako Safety Car w F1. Za projekt odpowiedzialny był Václav Král. Projekt auta został zakończony pod koniec lat 80, a na przełomie lat 80 i 90 już testowano prototyp na torach w Mosnovie i Moscie.
Auto zaprezentowano na targach w Pradze w Październiku 1991 roku i wywołało niemałą furorę. Po karoserii od razu widać inspirację Jaguarem XJ220, unoszone do góry drzwi przywołują na myśl Diablo lub EB110. Właściwie można określić nadwozie V8, jako definicje designu super aut, z przełomu lat 80/90. Chowane światła? Są. Wspomniane wyżej, otwierane do góry drzwi? Są. Dość surowe wnętrze z mnóstwem wskaźników? Też jest. Silnik umieszczony centralnie, z charakterystycznie otwieraną komorą silnika? I tu się zatrzymam na chwilę. Silnik owszem został umieszczony centralnie, lecz dość nietypowo. Nie znalazł on się przed, czy też, za tylną osią, ale dokładnie nad nią. A w bloku silnika umieszczono dyferencjał tylnej osi.
Nadwozie zostało wykonane z tworzyw sztucznych i zostało oparte na surowej ramie. Wymiary auta to 1170 mm wysokości(!), 1980mm szerokości oraz 4600mm długości, co sprawia, że auto było dość smukłe i bardzo proporcjonalne. Prototyp auta napędzany był V8 z Tatry 623, o pojemności 3.5 litra, wyposażonym w dwa gaźniki Jikov, i generował 217KM i 310Nm momentu obrotowego. Trochę słabo jak na super auto. Jednakże silnik w egzemplarzach po premierze został rozwiercony do 3.9 litrów. Gaźniki zastąpiono elektronicznym wtryskiem paliwa Bosch K-Jetronic. Te dwie modyfikację podniosły moc V8 do 305 KM przy 6700 obr./min i moment do 365 Nm osiąganym przy przy 5200 obr./min. Z tą mocą „Super Tatra” osiągała pierwszą setkę w 5,6 sekund. Maksymalna prędkość, jaką osiągnięto to 260-270Km/h, Václav Král twierdził że auto byłoby w stanie pojechać szybciej, niestety tor był za krótki na rozwinięcie większej prędkości.
DANE TECHNICZNE:
- Pojemność: 3,9l V8
- Moc: 305 KM @ 6700 obr./min.
- Moment: 365 Nm @ 5200 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 260-270 km/h
- 0-100 km/h: 5,6 s.
- Skrzynia: manualna 5 biegowa
- Napęd: RWD
- Waga: 1350kg
- Wymiary (dł x sz x wy): 4600 mm x 1980 mm x 1170 mm
Auto zostało posadzone na kolumnach Macphersona i pojedynczych wahaczach. Do tego standardowo wychodziło na 17 calowych felgach O.Z, i gumach od Pirelli, konkretnie P Zero. Rozmiar opon z przodu wynosił 245/40, a z tyłu ogromne 335/35. Napęd oczywiście był przenoszony na tylną oś. Auto ważyło 1350 kg, a za zatrzymanie odpowiadały wentylowane tarcze na wszystkich czterech kołach i dwu-tłoczkowe zaciski hamulcowe.
Smutny koniec, obiecującego auta
Okazało się, że po prezentacji auta Tatra otrzymała 200 zamówień na model produkowany we współpracy z MTX. Niestety możliwości produkcyjne były zbyt marne na zrealizowanie tylu zamówień. Zaczęły się poszukiwania inwestora. Niestety, kiedy rzekomy inwestor się pojawił pożar strawił całą fabrykę MTX-a i projekt zamknięto na amen. Jedyne, co zostało to trzy oficjalnie wyprodukowane egzemplarze. Jeden znajduje się w muzeum sportowych samochodów w miejscowości Lany, dwa pozostałe znajdują się w prywatnych rękach.
Tatra dzisiaj
Obecnie Tatra, z pomocą DAF-a, skupia się tylko na produkcji ciężarówek. Z producenta ciekawych, nietypowych aut, ograniczyli się do sprzętu ciężkiego. Jednak trzeba pamiętać, że pozornie zapomniane marki potrafią wrócić na rynek. Czy Tatra ma szansę na powrót jak DeTomaso czy Alpine?
Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia: Wikipedia, Autoforum.cz