Ponad 20 lat temu został wyprodukowany pierwszy Koenigsegg CC8. Z tej okazji Pan Krystian ze swoją niezwykle utalentowaną bandą stworzył działo uhonorowujące tamten samochód. Nazwali go Koenigsegg CC850 i stał się on najlepszym wskrzeszonym samochodem w historii. Z zewnątrz wygląda jak lifting o nowe technologie jednak pod spodem jest zupełnie inny. Jego największą nowością jest zmanualizowana skrzynia biegów.
Koenigsegg CC8 stworzył kategorię mega samochodów, liczba 50 to celebrowanie 50-tych urodziny Krystiana von Koenigsegg, jak widać, jest on bardzo uczuciowy, poprzednie auto nazwał imieniem swojego taty. 50 to też liczba sztuk, jaka miała być wyprodukowana, jednak z chwilą pisania tego artykułu już wiadomo, że dojdzie dodatkowe 20 sztuk, gdyż za szybko tamte 50 się sprzedało i kilku stałych klientów było tym mocno zasmuconych.
Ale przejdźmy do tego, co najpiękniejsze. Dostajemy 5-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który w CC850 został zaprojektowany i skonstruowany w całości we własnym zakresie. Nie posiada on koła zamachowego i jest najbardziej responsywnym, szybkoobrotowym silnikiem na świecie. Doświadczenie z jego użytkowania muszą być nieziemskie. Dostarcza on 1385 HP (1404 KM) i 1385 Nm a to wszystko w nadwoziu ważącym 1385 kg. Tyle osiąga na paliwie E85, natomiast na takim normalnym moc spada do 1202 KM.
DANE TECHNICZNE:
- Pojemność: 5,0l V8
- Moc na PB95: 1202 KM @ 7800 obr./min.
- Moc na E85: 1404 KM @ 6500 obr./min.
- Moment: 1385 NM @ 4800 obr./min.
- 0-100 km/h: <2,5s.
- Skrzynia: 9 biegowa automatyczna LST, połączona z ESS, oraz równocześnie 6 biegowy manual 🙂
- Napęd: 4×4
- Waga: 1385 kg
- Wymiary (dł x sz x wy): 4364 mm x 2024 mm x 1127 mm
O co chodzi z tą skrzynią? Zacznijmy od tego, że system ESS (Engage Shifter System) pozwala na różne przełożenia w zależności od trybu jazdy, zapewniający dostosowane doświadczenia w oparciu o wykorzystanie drogi lub toru. Ale to tylko wstęp gdyż ta skrzynia, to 6 biegowy manual, z normalnym sprzęgłem, który w każdym momencie może stać się 9 biegową automatyczną skrzynią biegów. Wygląda to tak, że skrzynia jest z „open gatem” i wygląda jakby miała 7 biegów, z tym, że pod 7 mieści się wsteczny, a pod 8 drive, czyli włącznik automatycznej skrzynie 🙂
Z zewnątrz prezentuje elegancki skandynawski design Koenigsegga z felgami w stylu tarczy telefonicznej oraz potrójnymi światła, czerpiącymi inspirację z najwcześniejszych modeli Koenigsegga. Wnętrze również zostało przeniesione z pierwowzoru, mamy w nim symetryczną, minimalistyczną estetykę, podobną do CC8S, okrągła kierownice, co dziś w supersamochodach jest już rzadkością, dźwignie zmiany biegów z odsłoniętymi elementami mechanicznymi, piękny analogowy zestaw zegarów oraz ocean karbonu.
Krystian von Koenigsegg znowu zszokował świat motoryzacji i pokazał, kto jest jego właściwym motorem napędowym.
Autor: Adam Szprot
Zdjęcia: Koenigsegg Automotive