3dosetki.pl

3dosetki.pl

Ekscytująca strona super-motoryzacji

3dosetki.pl
  • Aktualności
  • Testy super-samochodów
  • Targi motoryzacyjne
  • Wydarzenia motoryzacyjne
  • Premiery super-samochodów
  • Podróże motoryzacyjne
  • Filmy
  • Informacje – kontakt

Ferrari Daytona SP3 – ikona inspirowana przeszłością

Jakiś czas temu Ferrari zaszokowało świat tworząc linię modeli Icona. Świat poznał wtedy dwa niesamowite auta SP1 i SP2. Szybkie, unikalne i co więcej, pozbawione dachu. Teraz mamy okazję przywitać ich najmłodszego brata, oto SP3!

Ferrari Daytona Sp3

Modele z linii Icona są współczesną interpretacją, klasycznego wzornictwa Ferrari, dlatego też najnowsza Daytona ma całkowicie unikalny design. Główną inspiracją były wyścigowe Ferrari z lat 60 i 70, a szczególnie modele 330 P3/4, 330 P3/4 i 412 P, które finiszowały razem w wyścigu Daytona 1967.

SP3 jest najbardziej aerodynamicznie wydajnym modelem Ferrari, jaki kiedykolwiek zbudowano i to bez aktywnego aero! Aerodynamika i chłodzenie były istotnymi elementami konstrukcji i jednym z ważniejszych punktów designu, co poskutkowało dużymi otworami i potężnymi wlotami powietrza. Nawet grube, otwierane do góry drzwi służą za swego rodzaju tunel powietrza.

Ferrari Daytona Sp3

Myślę, że najbardziej odważnym aspektem stylistycznym jest tył, gdzie znajdziemy potężne żebrowanie, przywodzące mi na myśl trochę silnik z klasycznego motocykla, a trochę klasyczną Testarosse. Tylne światła składają się z poziomych pasków tuż pod spojlerem, świetnie komponując się z resztą. A centralnie zamontowany wydech, wystaje wysoko nad dyfuzorem przywodząc na myśl klasyczne auta wyścigowe.

Ferrari Daytona Sp3

Z przodu również jest, co podziwiać. Niski długi nos, pięknie wyeksponowane przednie nadkola i światła, które na myśl przywodzą bardziej statek kosmiczny niż auto. Jednakże moim ulubionym elementem jest przednia szyba. Długa, niska i owinięta jak kokpit myśliwca. Coś pięknego! Całe nadwozie, jak i podwozie zostało zbudowane z kompozytów w tym włókna węglowego i kevlaru.

Ferrari Daytona Sp3

Ale nie tylko z zewnątrz auto robi piorunujące wrażenie. W środku jest równie dobrze. Inżynierowie mieli dość, że ktoś zaburza perfekcyjne rozłożenie mas przesuwając się w aucie. Dlatego też, fotele są zintegrowane z podwoziem. Ustawianie auta pod siebie wiąże się z regulacją pedałów, kierownicy i lusterek, a nie za pomocą regulacji fotela. Cała funkcjonalność podyktowana jest pod kierowcę. Dzięki czemu może on trzymać ręce na kierownicy i wciąż kontrolować 80 procent funkcji pojazdu!

Ferrari Daytona Sp3

Sercem SP3 jest zapożyczony z 812 Competizione potężny silnik V12, o oznaczeniu F140HC. Wolnnossący, 6,5 litra pojemności, prawie 840 KM i 697Nm momentu, kręcący się do 9500 RPM! Czyni go to najmocniejszą czysto spalinową jednostką napędową w historii Ferrari. Pamiętajmy też, że auto waży jedynie 1485 kg. Połączenie tak niskiej masy z takimi parametrami musi robić niesamowite wrażenie. Tym bardziej, że cała ta moc przenoszona jest na tylne kola! Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiobiegowy, dwusprzęgłowy automat.

Ferrari Daytona Sp3

Co się zmieniło w stosunku do pierwotnego silnika z 812? Ferrari dużo uwagi przyłożyło do zmniejszenia masy i bezwładności silnika. Zastosowano, więc tytanowo korbowody, nowe sworznie tłoczkowe z wykończeniem Diamond Like Carbon (węgiel diamentopodobny), oraz nowy wał korbowy 3% lżejszy od poprzednika. Ferrari dodaje też, że przeprojektowało wlot silnika. Co ciekawe pomimo zwiększenia mocy, serce SP3 generuje o 30% mniej zanieczyszczeń niż 812 Competition.

Ferrari Daytona Sp3

SP3 rozpędza się do pierwszej „setki” w 2.86 sekundy. Żeby od 0 dobić do 200km/h potrzebuje tylko 7,4s! Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h.

DANE TECHNICZNE:

Pojemność: 6,5l V12
Moc: 840 KM @ 9250 obr./min.
Moment: 697 Nm @ 7250 obr./min.
Prędkość maksymalna: 340 km/h
0-100 km/h: 2.86 s.
0-200 km/h: 7.4 s.
Skrzynia: dwusprzęgłowy automat 7 biegów
Napęd: RWD
Waga na sucho: 1485 kg (44% przód, 56% tył)
Wymiary (dł. x sz. x wy.): 4686 mm x 2050 mm x 1142 mm
Hamulce: 398 mm przód, 380 mm tył

Ferrari Daytona SP3

Ciekawostką jest, że Ferrari zleciło Pirelli stworzenie specjalnej opony do SP3, która ma być idealna do przeniesienia parametrów auta na asfalt. SP3 jest też pierwszym autem Ferrari wyposażonym w system Dynamic Enhancer, który ma pomagać w kontroli auta. Tak żeby mniej wprawieni kierowcy mieli z niego jak najwięcej frajdy.

Jak to przy limitowanych Ferrari bywa nieznana jest zarówno cena jak i termin dostaw. Żeby mieć w ogóle możliwość interesowania się tym autem musisz zostać wybranym przez Maranello, jako godny posiadania SP3. Chociaż znając życie już wszystkie egzemplarze zostały sprzedane.

Autor: Jan Kulczyński
Zdjęcia i film: Ferrari

22 listopada 2021 Jan Kulczyński

Post navigation

Rolls-Royce Ghost Black Badge – premiera → ← Pagani Zonda HP Barchetta – ciekawy kaprys Pana Paganiego

Szukaj

Marki

Alfa RomeoAlpineAston MartinAudiBentleyBMWBugattiChevroletDe TomasoFerrariFordGordon Murray AutomotiveHennesseyInfinitiKiaKoenigseggLamborghiniLand RoverLexusLotusMaseratiMazdaMcLarenMercedes-BenzPaganiPeugeotPorscheRenaultRimacRolls-RoyceSeatSkodaSSC North AmericaSubaruTatraToyotaVolvoZenvo

Najnowsze wpisy

Corvette E-Ray – czy to dalej ta sama poczciwa Corvette jaką znamy?

Corvette E-Ray – czy to dalej ta sama poczciwa Corvette jaką znamy?

Skoda Superb Scout 272 KM – recenzja auta do wszystkiego

Skoda Superb Scout 272 KM – recenzja auta do wszystkiego

Lamborghini Huracan Sterrato, czyli jak uterenowić byka!

Lamborghini Huracan Sterrato, czyli jak uterenowić byka!

Copyright by AUTHORITY